DEBATT | Knut Inge Buset, Cognizant

KRITISK INFRASTRUKTUR: Skal kunstig intelligens få gjennomslag i hele bilkjøpsreisen, må informasjon behandles som kritisk infrastruktur. Med klare regler, åpne modeller og interoperable plattformer som kan følge kunden hele veien, skriver Knut Inge Buset.

Bilbransjen blir forbikjørt i KI-racet

At kunstig intelligens er i ferd med å endre hele bransjer er ingen hemmelighet. Men når det gjelder kjøp av bil er potensialet langt fra utnyttet.

Publisert

En ny undersøkelse viser at forbrukere er nysgjerrige på å bruke KI i bilkjøpsprosessen. Men det stopper dessverre der det kunne hatt størst effekt.

Cognizants «AI Inclination Index» viser at bilkjøperne er mest komfortable med å bruke kunstig intelligens i den tidlige fasen. Altså der modeller utforskes, kostnader sammenlignes og informasjon generelt søkes. Spesielt stemmestyrt KI utmerker seg for å svare på kompliserte spørsmål som gjør valget enklere.

I kjøpsøyeblikket

Det som er interessant er å se at det skjer et dramatisk fall i selve kjøpsøyeblikket. Komforten med å bruke KI synker med 44 prosent fra informasjonsinnhenting til kjøp. Folk vegrer seg for å bruke teknologien når pengene skal på bordet.

Country manager for Cognizant i Norge

Som vi vet, er bilkjøpsreisen fragmentert. Altså delt mellom produsenter, forhandlere, banker, forsikringsselskaper og ettermarkedet. Som kunde må du selv pusle sammen bildet bestående av totalkostnader, finansiering og vedlikehold. Det er her KI kan spille en viktig og ny rolle. All nevnte data kan relativt enkelt samles og presenteres i et åpent grensesnitt for å gi kunden oversikt og trygghet.

Kanskje ikke overraskende viser også undersøkelsen at det er de yngste bilkjøperne som er mest åpne for å bruke KI relatert til transaksjoner og eierskap. Den eldre målgruppen er positive til å bruke teknologien når det gjelder research og vedlikehold. Noe som gir bilbransjen et insentiv til å bygge løsninger som treffer bredt.

Nå skal det være sagt at mange i bilbransjen har hatt i bruk KI i alt fra virtuelle showroom til chatboter og apper. Utfordringen er at løsningene ofte er isolerte. Skalaeffekten uteblir. Det samme verktøyet som hjelper en kunde med å finne en bil bør også gi innsikt i markedstrender og hjelpe verkstedene med kapasitetsplanleggingen. Men når løsninger er i siloer, mister bransjen denne muligheten.

Skal kunstig intelligens få gjennomslag i hele bilkjøpsreisen, må informasjon behandles som kritisk infrastruktur.

En utfordring som det kommer frem av undersøkelsen, er manglende standarder for datautveksling. Skal kunstig intelligens få gjennomslag i hele bilkjøpsreisen, må informasjon behandles som kritisk infrastruktur. Med klare regler, åpne modeller og interoperable plattformer som kan følge kunden hele veien.

KI og tillit

Undersøkelsen viser også at tillit er den største barrieren. Forbrukere vil ikke at KI skal være selgeren, men advokaten. Det er ønskelig med åpenhet om hvordan innbytteverdier beregnes, hva som er prisdrivende og hvilke alternativer som finnes. KI må oppfattes som en støtte for kunden, og ikke som et salgsverktøy. Først da bygger teknologien den tilliten som kreves for å løfte adopsjonen videre.

Noen vil mene at bilbransjen bør vente til teknologien er mer moden. Det er jeg redd er feil.

Noen vil mene at bilbransjen bør vente til teknologien er mer moden. Det er jeg redd er feil. «AI Inclination Index» viser det egentlig alle vet, at de potensielle kundene allerede er i gang. Bare ikke i hele prosessen. Et annet poeng er at KI lærer. Det blir bare bedre ved bruk. Det vil si at desto raskere teknologien tas i bruk, desto mer presis og relevant blir den.

Skal bilbransjen møte nye krav til bærekraft, effektivitet og kundeopplevelse, kan ikke KI forbli en pilot. Det må være en strategisk prioritet, og motoren må startes nå.