DEBATT | Joakim Lystad, Digitaliseringsrådet

VIKTIG Å KOMME I GANG: Frykten for å tabbe seg ut kan skremme mange ledere fra å ta i bruk KI. Brukes KI feil, kan det få store konsekvenser. Likevel er kanskje den største risikoen å sitte stille og ikke komme i gang med uttesting og bruk, skriver Joakim Lystad.

Hvordan kan du som toppleder utnytte KI?

Hvordan kan du som toppleder utnytte KI? Ved å lede – ikke vente. Det sier de tre topplederne fra Lånekassen, Finanstilsynet og Telenor. De har gjort KI til en del av virksomhetsutviklingen, ikke noe som bare skjer på siden.

Publisert Sist oppdatert

Dette innlegget er basert på en temasamtale om KI som Digitaliseringsrådet hadde sammen Kjetil Moen (direktør i Lånekassen), Per Mathis Kongsrud (direktør i Finanstilsynet) og Ieva Martinkenaite (PhD, SVP Head of AI, Telenor Group).  

Frykten for å tabbe seg ut kan skremme mange ledere fra å ta i bruk KI. Brukes KI feil, kan det få store konsekvenser. Likevel er kanskje den største risikoen å sitte stille og ikke komme i gang med uttesting og bruk. Topplederne har en avgjørende rolle i å legge til rette for å bruke KI til å skape verdi, innenfor akseptabel risiko. Vi gir her 6 ledergrep for å utnytte kunstig intelligens, der det første er å være nysgjerrig.

1. Vær nysgjerrig

Joacim Lystad, leder i Digitaliseringsrådet

Vær nysgjerrig, sett deg inn i hva KI er og ikke er. KI er et av de kraftigste verktøyene vi har for å effektivisere og modernisere offentlig sektor. Brukt riktig kan KI gi ledere i offentlige virksomheter raskere og mer presis beslutningsstøtte. Det kan bidra til mer effektive prosesser og bedre tjenester for brukerne. Samtidig reiser det spørsmål om transparens og risiko for feilslutninger. Brukes KI feil, kan det få store konsekvenser. Likevel er kanskje den største risikoen å sitte stille og ikke komme i gang med uttesting og bruk.

Engasjer deg i hvordan din virksomhet bruker KI, ikke la KI være noe på siden av virksomhetsutviklingen. Hvordan bruke KI er uten tvil et spørsmål dere trenger å diskutere i toppledergruppen.

Vi er vant til å forholde oss til teknologiske endringer. Det som gjør KI til noe annet, er at endringene skjer så raskt og mulighetene er så store.

Kjetil Moen, direktør Lånekassen

Digitaliseringsrådet

Digitaliseringsrådet består av ti personer oppnevnt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Rådets medlemmer kommer fra statlig, kommunal og privat sektor i tillegg til akademia. Rådet er en lavterskel lederstøtte for statlige etater og deres samarbeidsaktører. Vi tilbyr en uavhengig gjennomgang av digitaliseringstiltak og gir råd om endringsprosesser, prosjekter, programmer og strategier. Rådet skal også bidra til erfaringsutveksling på tvers av virksomheter, blant annet gjennom temasamtaler mellom utvalgte ledere og årlig erfaringsrapport og -seminar.

2. Ha kontroll på dataene dere bruker

KI gir aldri bedre resultater enn dataene gir grunnlag for. Hvordan data samles, lagres og benyttes trenger dere oversikt over. Du må forstå hvilke data KI lener seg på, og kunne dokumentere hvilke bidrag KI har på beslutninger som tas.

KI er et virkemiddel og ikke et mål i seg selv. Den skal ikke sette viktige forvaltningsprinsipper til side.

Vi oversvømmes av informasjon. KI kan hjelpe oss med å strukturere og analysere data på en måte vi ikke har hatt mulighet til tidligere.

Per Mathis Kongsrud, direktør i Finanstilsynet

Lånekassen er opptatt av at toppledelsen diskuterer og setter rammer for hvilke oppgaver virksomheten ønsker å løse ved hjelp av KI. Lånekassen ser blant annet på hvordan de kan forbedre behandlingen av henvendelser med KI, og har tidligere benyttet KI for effektivisering av kontrolloppgaver. De er opptatt av å vurdere hvilke data som kan og bør legges til grunn for ulike formål. Vurdering av rettigheter og beregning av studiestøtte vil derimot fortsatt beregnes maskinelt uten bruk av KI.

3. Bygg bro mellom fagmiljøer og skap rom for eksperimentering

I en tid der KI vil tas i bruk mer og mer, er det nødvendig å fortsette og sette sammen tverrfaglige team og hele tiden tenke gjennom hva slags kompetanse det er behov for å ha i teamene. Det er kanskje enda viktigere enn før.

Det er krevende å holde fart og samtidig ha tilstrekkelig kontroll. La de ansatte få tenke stort sammen, men utfordre dem til å starte smått med å eksperimentere. Pek ut noen områder der dere ønsker å øke kvaliteten eller effektiviteten, og få til noe ved hjelp av KI.

Det handler om å lede på en annen måte og legge forholdene til rette for tverrfaglige prosesser. Etterspør atferd som støtter opp under det dere ønsker å få til.

Vi som toppledere må gi retning, legge til rette for utprøving og gi trygghet for at det er lov til å feile. Vi kan ikke forvente å lykkes med alt vi gjør i den fasen vi er i nå.

Per Mathis Kongsrud, direktør i Finanstilsynet

Finanstilsynet har satt IT-miljøet sammen med ulike fagmiljøer i organisasjonen for å teste ut i liten skala. De bruker ofte det de kaller «show and tell». Et eksempel er at toppledelsen fikk demonstrert en test der KI ble brukt for å effektivisere en søknadsbehandling. Resultatet var at arbeidstiden ble redusert fra over fire timer til 30 minutter på hver søknad. Gjennom å vise frem slike eksempler i organisasjonen har de skapt interesse og entusiasme som setter fart på den interne digitaliseringen.

Telenor har siden 2024 transformert seg mot en verdistrømsorganisasjon. Vi har mer enn to hundre smidige produktteam på tvers av funksjoner. Dette er en enorm transformasjon som muliggjør bruk av KI.

Ieva Martinkenaite. Telenor

4. Sett av tid til systematisk kompetansebygging

Siden utviklingen går så raskt, blir det enda viktigere å prioritere kompetanseutvikling for de ansatte og være bevisst på hva slags kompetanse dere trenger til enhver tid. Sett av tid til nettverksbygging, erfaringsutveksling på tvers og etabler samarbeid med forskningsmiljøer.

Mitt mål er ikke å ha like god kunnskap som KI-ekspertene i min virksomhet, men jeg må forstå hva de snakker om og ha nok forståelse til å kunne stille de riktige spørsmålene.

Kjetil Moen, direktør Lånekassen

I Telenor har de et mål om at 30 prosent av arbeidsstyrken (ca. 3000 ansatte) skal gjennomføre AI-fokusert opplæring innen utgangen av 2025. I tillegg har Telenor satt av 40 timer for hver ansatt som skal brukes til læring, og de er bevisste på hva slags kompetanse de ønsker at ansatte skal utvikle. 

5. Bygg strategiske KI-partnerskap

KI-utvikling skjer i samspill mellom offentlig og privat sektor, akademia og internasjonale aktører. Tverrfaglige partnerskap er avgjørende for å utvikle gode KI-løsninger. Å se utover egen organisasjon og bygge strategiske partnerskap er viktigere enn noen gang.

Vi må glemme at vi skal bygge KI internt. Ledere må bygge strategiske KI-partnerskap.

Ieva Martinkenaite. Telenor

6. Ta eierskap til risiko

KI innebærer risiko. Det kommer ikke til å være risikofritt, og det handler om risikovilje. Du må forstå nok til å skjønne hva slags risiko du tar, og faktisk tørre å ta den når det er rom for det. Du må også identifisere hvem som har ansvar for risikoaksepten. Er det deg, departementet, statsråden?

Hva er det risiko for, hva er konsekvensene og hvor mye risiko ønsker vi å ta? Hvilken KI-modell ligger til grunn? Det må du vite for å kunne vurdere risiko. Du må vite hva dere går inn i. Offentlig sektor har et unikt ansvar for å sikre at KI implementeres på en måte som ivaretar etikk, rettssikkerhet og innbyggernes tillit.