DEBATT | Andy Readman, Pax8

FORT FOROVER: Utviklingen går raskere enn noen gang. KI-modeller blir tre til fire ganger kraftigere hvert år, maskinvaren fem til seks ganger bedre, og investeringene beløper seg til billioner av dollar, skriver Andy Readman.

KI-reisen handler om resultater, ikke teknologi

Generativ KI har vokst raskt fra enkle chatbots til analytiske verktøy, og skapt helt nye måter å jobbe på.

Publisert

Alle ønsker å hoppe på toget og små virksomheter kan snart oppnå de samme effektene som de store, men med betydelig færre ressurser. Men på denne reisen er det lett å starte i feil ende, med teknologi og KI.

Data som en strategisk ressurs for KI-drevet vekst

Managed Service Providers (MSP) og andre IT-tjenesteleverandører har lenge bygget sin virksomhet rundt å administrere driften av kundenes IT-miljø, men dette er ikke lenger deres eneste rolle. I dag kan IT-leverandøren spille en sentral rolle i forretningsutviklingen. Men for å lykkes med dette, må fokuset være på hver enkelt kundes forretningsresultater. I stedet for å måle kvaliteten på dine egne tjenester, må du måle kundens vekst og lønnsomhet.

Nøkkelen er å skifte perspektiv – fra å se data som en risiko som må kontrolleres og beskyttes, til også å se data som en ressurs. Den inneholder informasjon, kunnskap og innsikt som kan gi enorm verdi.

Hvorfor akkurat nå? Det agentiske vendepunktet 

Vi er for tiden i det vi i Pax8 kaller det agentiske vendepunktet. Utviklingen går raskere enn noen gang. KI-modeller blir tre til fire ganger kraftigere hvert år, maskinvaren fem til seks ganger bedre, og investeringene beløper seg til billioner av dollar. 

Dette resulterer i en enestående økning i kapasitet, slik at SMB-bedrifter kan bruke autonome programvareagenter til å fullføre komplekse oppgaver. Dette er en mulighet for MSP-er og andre IT-tjenesteleverandører til å lede an.

KI-reisen starter ikke i teknologi 

Så hvordan kan MSP-er hjelpe kunder med dette skiftet? Fremfor alt – fokuser på resultatet, i stedet for algoritmene. Det er lett å starte med teknologi, men det er å starte i feil ende. For å lykkes må bedrifter sette søkelys på hvilken endring de ønsker å oppnå. Og jo tydeligere målet er, jo mer relevant blir løsningen. 

I Pax8 mener vi at alle KI-reiser består av tre deler: Identifisere problemene som virkelig er verdt å løse, utforske hvilke løsninger som kan løse de spesielle problemene og definere en vei fremover som skaper verdi i praksis. Når KI er direkte knyttet til forretningsverdi, enten det er å forbedre kundeservice eller bygge prediktive modeller, blir det klart hvorfor teknologien er verdt å investere i.

Fremover vil små bedrifter kunne bruke KI og automatisering for å oppnå de samme effektene som store selskaper, men med en brøkdel av ressursene.

Fremover vil små bedrifter kunne bruke KI og automatisering for å oppnå de samme effektene som store selskaper, men med en brøkdel av ressursene. For å komme dit må MSP-er ta spranget og bli det jeg kaller Managed Intelligence Providers – introdusere konsulenttjenester og bygge en KI-drevet arbeidsstyrke for kundene sine.

Dette betyr å sette kundesuksess i sentrum og måle deres vekst og lønnsomhet, ikke bare våre egne leveranser. Når vi hjelper kunder med å lykkes, vokser vi også selv – og det er derfor KI ikke bare er teknologi, men en strategisk mulighet.