BARTEBYEN: I Trondheim skal nå Cyviz levere et samhandlingssenter for Aker BP. Her ved administrerende direktør i Cyviz Espen Gylvik. (Foto: Nicolas Tourrenc)
BARTEBYEN: I Trondheim skal nå Cyviz levere et samhandlingssenter for Aker BP. Her ved administrerende direktør i Cyviz Espen Gylvik. (Foto: Nicolas Tourrenc)

Skal levere nytt samhandlingssenter for Aker BP

Cyviz leverer nytt samhandlingssenter til Aker BP i Trondheim.

Publisert

Aker BP bygger et helt nytt samhandlingssenter i Trondheim som en del av en strategi for å knytte onshore og offshore tettere sammen. Det norske teknologiselskapet Cyviz er valgt som leverandør. Totalt har kontrakten en ramme estimert til 12 millioner kroner.

Ved å ha moderne samhandlingssentre på land kan det effektiviseres og utføres flere aktiviteter på land som ellers ville blitt utført til havs.

– Et nytt samhandlingssenter i Trondheim gjør at tverrfaglige disipliner kan samles og bedre støtte operasjonene. Dette er viktig for å rive ned siloene på tvers av avdelingene, gi en mer effektiv drift og økt grad av innovasjon. I tillegg reduserer vi utslipp som følge av færre fly- og helikopterreiser, og våre ansatte får en tryggere jobbhverdag, sier direktør for boring og brønn i Aker BP, Tommy Sigmundstad, i en pressemelding.

Mye spennende som skjer

Det nye samhandlingssenteret i Trondheim skal være klart i løpet av året, før Aker BP setter i gang driften av deres nye innleide rigg Scarabeo 8. Tidligere har Cyviz levert løsningene til et tilsvarende senter for Aker BP i Stavanger, som stod ferdig i 2019.

– Det skjer utrolig mye spennende i oljebransjen, og Aker BP er helt i front av denne utviklingen. For å overvåke og styre de avanserte operasjonene fra land har Aker BP de høyeste krav til brukervennlighet, sikkerhet og kvalitet, sier Espen Gylvik, administrerende direktør i Cyviz.