ATTRAKTIVE: Store offentlige it-kunder er attraktive for databransjen, fastslår danske Computerworld. (Ill.: Computerworld Danmark)

– Største korrupsjons-sak i nyere tid

Bestikkelsessaken som danske Atea er trukket inn i, kan vise seg å være den største korrupsjonssaken i Danmark i nyere tid.

Dette skriver danske Computerworld i en kommentar til saken som rystet den danske it-bransjen i går.

Seks personer sitter nå varetektsfengslet etter at politiet først arresterte 13 personer og ransaket Ateas lokaler i Ballerup, der noen av de mistenkte hadde arbeidet tidligere.

De seks ble varetektsfengslet frem til 2. juli etter et 13-timers avhør i retten i Nykøbing Falster. Politiet fikk medhold i kravet om varetektsfengsling ut fra faren for forpurring av etterforskningen.

Atea bistår politiet

Danske Atea har gitt politiet full støtte i etterforskningen i saken, som blant annet dreier seg om mulige bestikkelser av offentlig ansatte i form av påspanderte reiser til Dubai og USA.

Etter en omstrukturering av den danske fylkesinndelingen i 2007 ble Danmark delt opp i fem regioner, som erstatter de 13 amt som landet tidligere var delt opp i. Samtidig ble 270 kommuner redusert til 98.

Region Sjælland dekker mesteparten av Sjælland utenom København-området, som utgjør Region Hovedstaden.

Politiet mener at tilbakeførings-konstruksjonen som nå etterforskes, har eksistert helt siden 2007.

Utbredt it-problem

– Saken er uttrykk for et utbredt problem i den danske it-bransjen. Hvordan skal vi løse det? spør Dan Jensen, bedrifts- og samfunnsredaktør i danske Computerworld, i en kommentar.

Han tar forbehold om at det er hold i politiets mistanker om korrupsjon.

I kommentaren skriver Jensen at it-innkjøpssaken fra Region Skjælland står til å bli den største korrupsjonssaken i Danmark i nyere tid.

It-aktørene som er blitt trukket inn i saken, er den danske divisjonen av Atea og firmaet 3A-it.

Danske Computerworld tar altså forbehold om at man ennå ikke vet om politiets beskyldninger holder vann eller om det er tale om en storm i et vannglass.

Like full fremholder Computerworlds kommentator at it-bransjen har et stort problem som avdekkes av saker som dette.

Attraktive offentlige kunder

– Først og fremst er it-bransjen (stadig) en bransje med meget rask omsetning. Produktene skal fornyes raskt for å følge med i utvikling, og det er hele tiden mye penger og meget store ordrer i omløp og på vei – ikke minst i det offentlige, som årlig kjøper it-løsninger for omkring fire milliarder kroner, skriver Jensen, og fortsetter:

– Det betyr at leverandørene kjemper med alle midler fra hus til hus om de store ordrene. Og volumet er viktig fordi inntjeningsmarginene ofte er små. Det gjør de store offentlige kundene til meget attraktive mål, skriver Jensen.

Han påpeker at man også har store kunder som sjonglerer med store it-innkjøpssummer i et marked der de øverste konsernsjefer kanskje ikke helt forstår eller interesserer for saken, bare løsningene virker.

– Det skaper klangbunn for denne type konstruksjoner, hvor it-leverandørene på en eller flere smarte måter tilbakefører beløp til kundene for å holde dem tett inntil kroppen i et kamerat-aktig forhold, skriver Computerworld-redaktøren.

Ett av eksemplene ha han trekker frem, er forretningsmøter på eksotiske destinasjoner.

Et annet er it-bransjens praksis med å kjøpe seg inn med egne sitteplasser på fotballarenaers, der kundene inviteres ut på fotball, mat og øl med uformelt samvær og mulighet til å få treffe idrettsstjernene.

– Bare spør CSC, Saxo Bank, SAP, Microsoft og mange andre, skriver den danske Computerworld-kommentatoren.

– Det er ikke usannsynlig at denne saken vil bli fulgt av flere lignende saker fra andre organisasjoner der it-leverandørene på samme måte har vært i stand til å finne en klangbunn for en modell der it-leverandører diskret tilbakefører deler av omsetningen fra store kunder til spesielle konti som kan brukes til spesielle formål av de samme kundene.

– Vi vet ikke om dette er tilfelle. Og vi vet ennå ikke om de varetekstfengslede it-folkene er skyldige eller ikke. Men det vi vet, er at saken – på nytt – har gitt it-bransjen en skrape i lakken, skriver Jensen.