KUNDEBEHANDLING: Avaya og Google Cloud vil gi kundebehandlere sjansen til å jobbe smidigere hjemmefra ved bruk av en Chromebook og et headset. (Illustrasjonsfoto: Google)

Kundesenter på Chromebook

Samarbeider med Avaya om kundeservice-tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Neste gang du ringer kundeservice kan det det være en Chromebook som svarer. 

Eller det vil si, det er ikke en pc som svarer, men mennesket du kommer i kontakt med kan prate med deg via en Google-tilknyttet Chromebook med headset. 

Google har nemlig gått sammen med Avaya for å kunne tilby små- og mellomstore bedrifter en ny måte å levere kundeservice på.

Desentraliserer oppgavene

Dagene med store in-house kontaktsentre kan bli byttet ut nå som software og VoIP (voice over Internet Protocol) kan håndtere de samme oppgavene som dedikerte systemer før kunne gjøre, skriver IDG News Senter. 

Avaya, som har bred erfaring med salg av callsentere, vil sammen med Google Cloud la bedrifter sende ut Chromebooks til agenter eller kundebehandlere for at disse skal kunne prate og tekste med kundene.

Løsningen har fått det noe tungvinte navnet "Customer Engagement On Avaya Powered by Google Cloud Platform", men til gjengjeld kan de i alle fall tilby en lettvekter av en pc.

Alt kundene skal trenge å gjøre er å lisensiere Avayas software og sende en Chromebook og et headset til hver agent. Tjenesten vil koste 140 dollar (ca 1.200 norske kroner) per person, per måned. Akkurat hva prisen innebærer vites ikke, da dette fortsatt skal være under planlegging.

Åpent rammeverk og hjemmekontor

Tjenesten vil bruke WebRTC, som er et rammeverk for video- og lydkommunikasjon i nettleseren. Agentene vil kun ha mulighet til å bruke stemme og tekst, og guide innringerne via nettsider, men en video-funksjon er forventet å bli lagt til senere.

Avaya tilbyr allerede kontaktsentre med software for private skyer via et partnerskap med Hewlett-Packard, og for hybride skyer, gjennom Vmware. Begge disse er for større firmaer. Partnerskapet med Google vil være egnet for små- og mellomstore bedrifter med færre enn 2.000 agenter.

Kombinasjonen av skytjenester og Chromebooks skal ifølge Avaya kunne gi kundene mer fleksibilitet ved å la agentene jobbe hjemmefra.