VEKST: Til venstre konsernsjef i Lexit Group Sjur Skjæveland sammen med Peter Hallinger i Idnet. (Foto: Lexit)
VEKST: Til venstre konsernsjef i Lexit Group Sjur Skjæveland sammen med Peter Hallinger i Idnet. (Foto: Lexit)

Norsk selskap blir milliard-konsern

Oppkjøp av svensk teknologi innen logistikk og retail er bakgrunnen.

Publisert

Norske Lexit Group kjøper svenske Idnet og passerer dermed milliarden i omsetning. Oppkjøpet styrker samtidig Lexit Groups posisjon som teknologileverandør av datafangst- og digitaliseringsløsninger til skandinaviske storselskaper innen logistikk og retail. Etter oppkjøpet har Lexit Group nærmere 250 medarbeidere i Norge, Sverige og Danmark.

– Det snakkes mye om digitalisering. Vi leverer digitalisering i praksis - nede på lagergulvet og ut i butikk - slik at selskapene kan effektivisere og forbedre sin operative drift. Oppkjøpet av Idnet er en milepæl, sier Sjur Skjæveland, konsernsjef i norske Lexit Group.

Han mener dette er fordi Lexit Group passerer milliarden i årlig omsetning, og fordi det det gir dem en ledende teknologiposisjon innen dette området på tvers av Skandinavia.

Passerer milliarden "i det stille"

Lexit Group jobber innenfor tre områder: datafangst og digitalisering, industriell koding og merking (som innebærer etiketter og emballasje).

– Våre løsninger sikrer dataflyten og skal du optimalisere en operativ virksomhet så må det digitale samspillet være godt tilrettelagt. Dette er spesielt viktig i Skandinavia, hvor vi har et høyt kostnadsnivå, men også arbeidskraft med god digital kompetanse, sier Skjæveland.

Virksomheten innen datafangst og digitalisering vil omtrent doble seg etter oppkjøpet av Idnet. Idnet, som har sitt hovedkontor i Gøteborg, bistår i hovedsak svenske kunder med å digitalisere og optimalisere prosesser innen lager, logistikk og detaljhandel. I Sverige vil Lexit Groups virksomhet innen datafangst og digitalisering samordnes med Idnet.

Kundelisten for Lexit Group og Idnet inkluderer noen av Skandinavias mest kjente selskaper, deriblant Orkla, Tine, Nortura og Lantmännen samt dagligvareaktører som Coop, Norgesgruppen/ASKO og Reitan. Utenfor næringsmidler leverer selskapet integrerte løsninger til et bredt spekter av kjente selskaper som Jula, Elkjøp, Apoteket, Plantasjen, PostNord, Volvo, SAS og Dahl Optimera.

Stor etterspørsel etter elektronisk hylleprising

Et annet område som vokser raskt i Norden og Europa er løsninger for elektroniske hyllekantetiketter (ESL) og på dette området tilbyr Lexit Group og Idnet ledende globale teknologiløsninger i dag. Det nye EU-direktivet for prissetting i butikk, som kom i juni i år, påskynder behovet for automatisering av prisinformasjon i butikk og dette markedet forventes derfor å øke kraftig i tiden fremover.

– Idnet har spisskompetanse innen implementering av en ny generasjon av elektroniske hyllekantetiketter (ESL) og tilhørende løsninger. Som del av Lexit Group, kan vi tilby denne kompetansen og løsningene til våre kunder på tvers av landene, sier Skjæveland.

– I Lexit har vi funnet den rette partneren med riktig blanding av komplimenterende geografisk nedslagsfelt, løsningsportefølje, kultur og kompetanse, sier Peter Hallinger, som i dag er administrerende direktør i Idnet. Selskapsnavnet Idnet vil bestå og inngå som et datterselskap i Lexit Group. I tråd med oppkjøpsavtalen blir Idnets eiere og sentrale medarbeidere med i Lexit Group.