Sexy it skal friste unge

CEBIT, HANNOVER: Det europeiske arbeidsmarkedet sliter med imaget. - Det må gjøres noe strukturelt for å tiltrekke flere personer, sier Kerstin Krockauer, ansvarlig for Cebits jobbsatsing.

Publisert Sist oppdatert

Forbruker-it har aldri hatt problemer å selge seg. Pene damer i stramme klær, spillkonkurranser, teknologi, film, multmedia og foto, det finnes mange lette grep å få oppmerksomheten fra publikum og fra bransjen. Cebits haller med pc-kabinetter, spillkonsoler og flatskjermer fylles med sultne mennesker som slåss om første rad til neste presentasjon. Da er det heller ikke vanskelig å rekruttere nye unge personer inn i denne delen av it-bransjen.

Men forretnings-it har en mye vanskeligere oppgave. Hvordan selger man finansløsninger, SOA, virtualisering, ERP, CRM og administrative pakker for små og mellomstore bedrifter? Hva med SAP, programmering, offentlig sektor eller 'kule' tilpasninger av rfid i transportbransjen? Mja.....

Situasjonen er nå at mange europeiske bedrifter står i fare å bli mindre konkurransedyktige på grunn av manglende ressurser. På Cebit er rekruttering, arbeid og karriere et viktig tema, og gjennom er rekke paneldebatter prøver bransjen å finne frem til nøkkelen å friste flere unge til å velge en karriere innen it.

- Vi må gjøre vårt yrke mer sexy. Og ikke bare når konjunkturen er på topp, men i et langsiktig perspektiv. Hele omdømmet av bransjen må forbedres, vi må vise unge mennesker at it-bransjen har en fremtid, og at det er veldig spennende å jobbe med innovasjon, sier Oliver Tuszik i Computacenter i en av debattene på karriereforumet.

Presset marked

Å tiltrekke seg nok kompetanse er i ferd med å bli et stort problem i Tyskland, forteller Kerstin Krockauer til Computerworld. Krockauer er HR-direktør i IDG Tyskland, og ansvarlig for den store Jobb- og karrierestanden som er organisert under Computerwoches navn. På standen presenterer flere rundt 20 store bedrifter seg og prøver å rekruttere nye ansatte.

- I fjor hadde Computerwoche en egen stand, men vi fant ut at karriere er såpass viktig at vi valgte å satse på dette. Her kan selskaper direkte rekruttere folk som besøke Cebit, men også legge kontakter og vise tips om hvordan man går frem når man søker en ny jobb, forteller Krockauer.

Det tyske markedet sliter med to problemer. Man mangler unge til å sette seg i nye kompetansejobber, samtidig som store deler av de gamle arbeidere mister arbeidsplassen sin når store selskaper flytter produksjon til Østen. Bare for noen uker siden valgte Nokia å legge ned et stort produksjonssenter i Tyskland, noe som de tyske fagforeningene har reagert sterk på, og har oppfordret til en boikott av Nokias produkter.

- Generelt ser vi at arbeidsledigheten i Tyskland er på vei ned, og det er bra. Men vi er alt for trege å rekruttere nok unge mennesker til teknojobber. Jeg tror i grunn at det er nok interesse, men utdanningssystemet er ikke godt nok tilpasset, sier Krockauer.

SEXY: Sex selger, vet redaksjonen i Cebits messeavis. Nå mener bransjeeksperter at hele it-bransjen må bli mer sexy. (Foto: Nard Schreurs)

Mer vekst

Hvis mangelen på kompetanse ikke løses har det tre direkte følger. Det importeres flere spesialister fra utlandet, arbeid settes ut til lavkostland med mye ledig kompetanse, og lønningene går opp.

- Ja, vi ser mye press på lønningene i noen områder av arbeidsmarkedet. Vi ser at mye som har med internett å gjøre, og kommersialiseringen på nettet, koster mye. Her kommer unge folk og krever virkelig høye lønninger, sier Krockauer.

Ifølge personaleksperten sliter Tyskland med å tiltrekke seg kompetanse fra den andre siden av grensen. Landet har ikke verdens beste rykte på seg, og byråkratiet har ikke tilpasset seg globaliseringen enda.

Og det er dårlige nyheter for Tyskland. Bransjeorganisasjonen Bitkom har gjennomført en undersøkelse som viser at over halvparten av de tyske it-bedriftene trenger kvalifisert personell. Rundt 43 000 it-stillinger er ledige. Og på dette området vil det bli verre i 2008. Hele 78 prosent av bedriftene forventer vekst i omsetningen. Den utviklingen kan trues hvis ikke landet løser kompetanseproblemet.

- For store selskaper er Cebit en ypperlig måte å presentere seg og å verve nye mennesker. Men det må gjøres noe strukturelt. Vi må ha mer og bedre it-utdanning, og Tyskland må åpne seg mer for utenlandsk kompetanse, mener Krockauer.