DEBATT | Thomas Aardal

Vi trenger et tankeskifte for å lykkes med IT i Norge
Teknologien har aldri vært bedre. Kompetansen er på plass. Erfaringene er mange. Likevel fortsetter norske IT-prosjekter å havarere.
En ny undersøkelse fra Respons Analyse viser at 8 av 10 IT-prosjekter i Norge mislykkes.
Man skulle kanskje tro at det var teknologien det stod på. At den ikke var smart nok, avansert nok, eller pålitelig nok. Men det er ikke der problemet ligger.
Det som feiler, er organiseringen. Ledelsen. Mangelen på retning, eierskap og gjennomføringsevne. Når ingen eier prosjektet og retningen er uklar, rakner det ofte lenge før første linje med kode er skrevet.
Det går galt fra start
Altfor mange IT-prosjekter settes i gang uten klare mål eller solid forankring. Et tydelig eksempel er Helseplattformen i Midt-Norge, hvor Riksrevisjonen slo fast at planlegging, organisering og styring var sterkt kritikkverdig.

Som regel oppstår nye ideer og initiativer fra engasjerte ansatte og praktiske behov – ikke fra strategiske planer. Det i seg selv er ikke problemet. Problemet oppstår når ledelsen ikke tar ansvar for å følge opp. Uten en plan for drift, eierskap og videreutvikling, dør initiativene ut. Systemer bygges, men tas aldri i bruk. Løsninger lanseres, men blir ikke vedlikeholdt. Ressurser brukes, men gevinstene realiseres ikke. I slike miljøer hjelper det ikke hvor god teknologien er.
Gamle tankesett
Vi ser gang på gang at prosjekter strupes av utdaterte styringsmodeller og rigide regelverk. Når det kan ta måneder å få godkjent en mindre endring fordi prosessen må ut på anbud og gjennom revisjon, har behovet ofte endret seg før løsningen er på plass.
Når prosjekter starter på gale premisser – og mangler fleksibilitet til å justeres underveis – krasjer de i møte med virkeligheten. Resultatet er et stort gap mellom ambisjonene om innovasjon og det systemene faktisk trenger for å fungere i praksis.
Den glemte nøkkelen
Undersøkelsen spurte også lederne om hva som skal til for å lykkes. Da peker de ikke på mer avanserte systemer eller større budsjetter. De peker på folk. 46 prosent løfter frem økt involvering av ansatte. 41 prosent peker på tverrfaglig samarbeid.
Når de som faktisk skal bruke systemene får en stemme, blir behovene tydeligere, løsningene bedre – og gevinsten større. Her har norske virksomheter en blindflekk. IT behandles fortsatt som noe «de der borte» driver med, i stedet for som en del av kjernevirksomheten.
Et nødvendig tankeskifte
Hvis vi virkelig vil lykkes, må vi endre spillereglene:
Toppledelsen må eie prosjektene. Kravspesifikasjonene må vike for klare mål og kontinuerlig dialog. Medvirkning og samarbeid må bli standard, ikke unntak.
For vi lykkes ikke med IT uten å slippe til folkene på gulvet og bygge systemene sammen med dem.
For vi lykkes ikke med IT uten å slippe til folkene på gulvet og bygge systemene sammen med dem. Vi må tørre å gi ansatte og fagmiljøer reell innflytelse, og organisere prosjektene slik at samarbeid på tvers blir den nye normen.
Norge trenger et tankeskifte. Digitalisering er ikke bare teknologi. Det er kultur, organisering og evnen til å trekke i samme retning.