Yahoo setter fart på mobilt innhold

CEBIT, HANNOVER: En ny tjeneste, Oneplace, skal revolusjonere innhold på mobile enheter.

Publisert Sist oppdatert

Mobilt innhold har vært et problembarn i mange år. Internett på mobilen skulle ha tatt av flere ganger, ifølge utallige eksperter, men det skjedde ikke. I dag gjør Yahoo et nytt forsøk med tjenesten Oneplace.

Oneplace er ifølge selskapet en intelligent og innovativ tjeneste som gjør samarbeidet mellom pc og mobiltelefon mye enklere, samtidig som en del av vanskelighetene som ligger i bruk av en vanlig nettleser, fjernes. Med Oneplace kan brukeren organisere innhold enkelt på mobilen, og innholdet skal være dynamisk, altså oppdateres uten at det må klikkes på nytt.

- Hvis du for eksempel har lastet inn været i London, skal det være oppdatert med en gang du klikker deg inn. Men også informasjon om din favorittmusiker, eller fotballag, vil alltid være aktuelt uten at du bruker mer enn en klikk, forteller Marco Börries, nestleder i Yahoos divisjon for mobile tjenester.

EnkelhetBörries viste frem den nye tjenesten på storskjerm på Cebit, hvor Oneplace ble lansert i dag. Tjenesten, som også er tilgjenglig på pc, og lett lar seg flytte mellom enhetene, har en enkel knapp som gjør at en nettside, eller informasjon fra nettsiden, legges til Oneplace. Enkel bruk er ifølge Yahoo en viktig del av nøkkelen til suksess med mobilt innhold.

- Vi prøver å unngå mest mulig at brukeren må klikke seg lange veier frem. Brukt informasjon er tilgjengelig og kan lett hentes opp, det blir enkelt å klikke seg gjennom menyen, og tidligere søk ligger minnet, men blir automatisk oppdatert.

Oneplace er neste skritt etter Onesearch, en tjeneste som Yahoo lanserte i februar på 3GSM i Barcelona, og Oneconnect.

Oneplace baseres på et system av bokmerker og favoritter, som enkelt kan ordnes i mapper. Innhold om musikk, video, sport og aksjer kan legges om hverandre, og oppdateres direkte. Det kan legges til all slags webtjenester, som Google eller Del.icio.us. Også videoer fra Youtube kan legges til.

- Oneplace kan hente inn informasjon fra alle tjenester, uansett om vi liker dem eller ikke, smiler Börries mens han viser søk fra konkurrenten Google.

Hvem bestemmer?Tjenesten er også intelligent i den forstand at den kan hente inn informasjon den oppfatter brukeren kan like, som for eksempel en anmeldelse av en restaurant i nærheten der du bor, eller en ny video av en artist du liker. Det kom ikke frem på pressekonferansen hvordan dette innholdet selekteres, og om det ligger muligheter for kommersielle aktører å kjøpe seg lenker.

Det kom heller ikke frem på hvilke applikasjoner Oneplace kan kjøre, eller om det stiller store krav til mobilen eller overføringshastigheten. I demonstrasjonen, der fremvisningen på en storm skjerm ble styrt av en mobiltelefon, virket tjenesten raskt og smertefritt.

Det er interessant at en nettgigant som Yahoo satser såpass hardt på mobilt innhold. Med tanke på selskapets erfaring med brukervennlighet på nett, kan lanseringen av Oneplace være et tegn på at aktørene er i ferd med å knekke koden med å få mobilt innhold i brukbare formater på mobilen, og dermed åpne for bruk for de store massene.