- Sats på programvare i Kina

CEBIT, HANNOVER: Antivirus-guruen Eugene Kaspersky mener Kina er fremtiden for programvareselskaper, til tross for landets piratvirksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Det russiske sikkerhetsselskapet Kaspersky henter bare syv prosent av omsetningen fra Asia, men selskapets gründer Eugene Kaspersky har definert Kina som et av de viktigste forretningsmålene de neste årene.

- Vi har flere titalls millioner brukere i Kina. Jeg sier brukere, ikke kunder. Mange har kopiert våre produkter. Men jeg er ikke i tvil om at Kina vil være det viktigste forretningsmarkedet om noen år. Derfor bruker vi mye ressurser på landet, forteller Kaspersky på en pressekonferanse på Cebit.

Asia, med Kina i fronten, blir neste bølge i selskapets utvikling. Først fikk det russiske selskapet gjennomslag i Europa, som fremdeles står for 45 prosent av omsetningen. I andre fase ble det amerikanske markedet angrepet, som nå kjøper 25 prosent av Kasperskys produkter.

Kaspersky minner i sin sedvanlige storslåtte stil at han har vært på Cebit i over ti år, de første årene på den russiske fellesstanden, og så alene. I 2007 solgte Kaspersky for 200 millioner dollar, og med den svake dollaren vil omsetning for dette året gå opp til 350 millioner.

LES OGSÅ: Selger 9000 ftp-passord

Kaspersky er ikke optimistisk når det gjelder sikkerhetens fremtid. Problemene vil neppe bli færre, tror han. Det har blitt forretning å lage virus, trojanere og andre former for dataangrep.

- Jeg kaller det ikke B2B, men C2C. Fra kriminelle til kriminelle, spøker Kaspersky.

Han mener pengene i datakriminalitet har ført til en verdikjede hvor alle prøver å unngå ansvar. De som skaper ondartet programvare bruker den ikke fordi de vet det er ulovlig, men de selger det videre. De som kjøper programvaren og bruker den til å hente informasjon og stjeler id-er bruker ikke informasjonen, men selger den videre. I siste ledd tjener noen penger, som andre hvitvasker. På denne måten er det nesten umulig å ta knekken på kriminaliteten.

- Vi ser mange eksempler av nettsteder hvor du kan kjøpe datakriminelle tjenester, forteller han, og viser skjermdumper av et nettsted komplett med prislister for virus og pressemeldinger.

LES OGSÅ: Antivirus på testbenken

Stadig mer informasjon flyttes til nettet, ikke minst av mange offentlige instanser. Og vi blir mer mobile, som gjør det lettere å at vi kan angripes på flere plasser. Kaspersky henviser til en sak hvor den nye Boeing 787 ikke er sikker, fordi det nettverket som kan brukes av passasjerene kan kobles opp mot systemet til flykontroll.

- I tillegg er forbrukere ikke særlig interessert i sikkerhet. Hvis du spør dem: ”Vil du ha en sikker pc, eller en som er fleksibel og du kan gjøre med hva du ønsker”, velger ni av ti det siste, sier Kaspersky.

Kaspersky har heller ikke tro på at operativsystemer som Mac OS, Linux og Symbian vil holde buret rent årene fremover.

- Se på Mac-brukere, de er ikke opptatt av sikkerhet i det hele tatt. Det vil bare ta tid før de også tas, sier han.

LES OGSÅ: Paypal fordømmer Apples Safari

Minst like oppgitt er den russiske sikkhertesguruen over Hollywood. Filmen 'Live free and die hard' skisserer ifølge Kaspersky et fremtidsbilde som til og med skremmer han.

- Etter ti minutter måtte jeg sette filmen på pause, ta meg en whisky og en røyk. Så så jeg videre. Ti minutter senere var det tid for enda en whisky. Dette er helt idiotisk. Hvorfor skal du fortelle kriminelle hvordan de skal gå til verks?