IVRIG: Sebastian Siemiatkowski og Klarna er ivrige på bruken av AI og ChatGPT. (Foto: Klarna)

Klarna tar i bruk ChatGPT for bedrifter

Klarna er en av de første bankene som tar i bruk ChatGPT for bedrifter, Chat GPT Enterprise. 

– Hos Klarna er vi alltid på jakt etter løsninger som kan styrke kompetansen vår, og gjøre oss bedre i stand til å betjene våre 150 millioner brukere over hele verden. Med integreringen av ChatGPT Enterprise styrker vi både teamene og kundeopplevelsen. Når jeg kommer på jobb fokuserer jeg ene og alene på hvordan AI kan hjelpe oss å realisere visjonen vår raskere, sier medgründer og daglig leder i Klarna, Sebastian Siemiatkowski, i en pressemelding.

Tidligere har Klarna brukt OpenAI sin API internt. 2500 Klarna-ansatte bruker teknologien for å forbedre kundeopplevelsen, som for eksempel AI-genererte produktanbefalinger og en strømlinjeformet kundeservice.

Nå er ønsket at flere ansatte skal ta i bruk ChatGPT for bedrifter.

Ivrig bruker

– Noe av det jeg følger mest med på akkurat nå er hvor mange av våre ansatte som bruker vår Open AI-brukerkonto. Selv om vi oppfordrer alle til å gjøre det, bruker bare 50 prosent dette verktøyet daglig. Derfor måtte vi finne en ny måte å gi flere av våre ansatte tilgangen til den fantastiske OpenAI-teknologien, sier Siemiatkowski, som raskt skal ha sett mulighetene da ChatGPT ble lansert i november 2022. 

Etter et møte med Sam Altman, daglig leder i Open AI, kunne Siemiatkowski love at han ville bli OpenAIs "beste kunde". 

I tillegg til å jobbe med ChatGTP, har Klarna utviklet og tatt i bruk egne AI-baserte verktøy og tjenester på sin plattform. Klarna-appen har nå i flere markeder AI-drevne produktanbefalinger som skal hjelpe forbrukerne med å finne og kjøpe det som er mest relevant for dem. Feeden oppdateres jevnlig med en rekke produkter og tilbud, og blir mer og mer personlig ettersom den blir «kjent med» brukeren, heter det i meldingen fra Klarna.