OMSTILLING FOR RESULTATER: Satya Nadella er fornøyd med at endringer i hele organisasjonen starter å vise økonomiske resultater. Foto: Microsoft

Resultatet følger skyen hos Microsoft

Azure, Surface og Office 365 bidrar positivt til resultatene fra siste kvartal. Men nettoresultatet gikk ikke til himmels - svakt Windows-salg sørget for det.

Publisert Sist oppdatert

Satya Nadella sa i samband med regnskapsrapportene at nå er det abonnenter og ikke bokser som gjelder. Både forbrukere og virksomheter skal inviteres til å leie Microsoft-produkter, i stedet for «bokskjøp».

Med resultater fra skytjenestene i ryggen, har konsernsjefen sitt på det tørre. Inntektene fra plattformtjenesten Azure og programvarepakkene i Office 365 og DynamicsCRM vokser raskt.

Skyen vokste 106 prosent. Office 365 vokste alene 34 prosent, og for øyeblikket er 12,4 millioner skyabonnenter. Microsoft hevder at det er «milliarder» av Office-brukere i verden, så oppsiden med å få flere til skyen er åpenbar.

Opp og ned

Totalt var omsetningen til Microsoft 159 milliarder kroner i første kvartal (20,4 milliarder USD), opp seks prosent målt mot samme kvartal i fjor. Nettoresulatet var 38,9 milliarder kroner (4,99 milliarder USD), et fall på 11,9 prosent.

Enheter og forbrukersalg-divisjonen økte salget med 8 prosent til 70,2 milliarder kroner (9 milliarder USD), mens virksomhetsrettet salg økte fem prosent til 99,9 milliarder kroner (12,8 milliarder USD).

– Totalt sett er jeg fornøyd med hvordan vi gjør det i virksomheten. Det er helt åpenbart at vi er i ferd med å endre alt vi gjør i hele organisasjonen, sa Nadella til analytikere i samband med tallpresentasjonen i følge PC World US.

Nadella lover flere detaljer om en forventet Windows-til-leie modell i neste uke.

Surface selger endelig

Også Surface-pc-hybridene fikk fart på salget. Avskrivinger på altfor optimistiske anslag av salg er over, nå selger Surface godt. I fjor høst kom Pro 3, som var den første modellen som virkelig hamret fast hvor solid designet er.

Det er også Pro 3-modellen som bidrar til sterkest til salgsveksten på 44 prosent til 5,6 milliarder kroner (713 millioner USD).

Windows slakker for alvor av på farten. Svakt PC-salg i første kvartal, og siste rest av store XP-utskiftinger er over. I tillegg er serversalget svakt, og nedgang i Japan merkes hos Microsoft. Mange som vurderer ny PC, setter seg på gjerdet og venter på Windows 10. Om noen lurer på hvorfor Windows 10 ble framskyndet i løpet av forrige kvartal, kan lese de samme grunnene ut fra regnskapet nå som ledelsen i selskapet har gjort.

Windows Pro forhåndsinstallert i PC-er falt 19 prosent. Bokssalget falt 26 prosent. Office lisensiert som boks til virksomhetene falt 2 prosent, mens Office solgt i boks falt med 41 prosent. 27 prosentpoeng av disse gikk over til Office 365, sa Microsoft.

Dingsene går unna

Mobiltelefonene i Lumia-serien hadde et salg på 8,6 millioner enheter. Dette er en vekst på 18 prosent. Søkeuniverset Bing klatret forbi 20 prosent i vekst for første gang.

Det er bare spillkonsollen Xbox One som faller i dingseavdelingen til Microsoft. Salget her falt 24 prosent.