VIRTUELL VIRKELIGHET: Ifølge Ericsson ConsumerLab ønsker forbrukerne virtuell teknologi for dagligdagse aktiviteter som å se på sport og ta videosamtaler. 44 prosent ønsker til og med å kunne skrive ut sin egen mat. 

Ericssons spådommer for 2016

Tror kunstig intelligens vil overta skjermene, og håper at maten lar seg skrive ut.

Publisert Sist oppdatert

Ericsson ConsumerLab har kommet med sin årlige rapport om forbrukertrender for året som kommer og fremtiden.

Ifølge årets rapport tror forbrukere at kunstig intelligens (AI) snart vil gjøre det mulig å ha interaksjon med flere gjenstander uten å måtte berøre smarttelefonskjermen. Faktisk forventer halvparten av alle smarttelefonbrukere at smarttelefonens nåværende rolle vil være en saga blott innen fem år.

"Futuristiske"

- Noen av disse trendene kan virke futuristiske. Men forbrukernes interesse for nye interaksjonsparadigmer som kunstig intelligens (AI) og virtuell virkelighet (VR), så vel som å bygge inn internett i veggene i hjemmet – og til og med i kroppen, er ganske sterk. Dette betyr at det snart kan dukke opp nye typer forbrukerprodukter – og at hele bransjer endres, for å imøtekomme denne utviklingen, sier Michael Björn, Head of Research ved Ericsson ConsumerLab, i en pressemelding fra selskapet.

Rapporten "10 Hot Consumer Trends for 2016" er bygget på Ericsson ConsumerLabs globale forskningsprogram og dekker en rekke forbrukermeninger. Den bredeste trenden skal være representativ for 1,1 milliarder mennesker i 24 land, mens den smaleste skal representere 46 millioner urbane smarttelefonbrukere i 10 store byer.

Følsomme hjem og smarte pendlere 

Ericsson ConsumerLabs 10 heteste forbrukertrender for 2016 og videre:

1. Effekten av den oppkoblede livsstilen: Fire av fem opplever nå at nettjenester får større fordeler etterhvert som flere bruker dem. Globalt deltar en av tre forbrukere allerede i ulike deler av delingsøkonomien.

2. Medfødt strømming. Tenåringer ser mest på YouTube-videoer. Nesten halvparten (46 prosent) i aldersgruppen 16-19 år tilbringer en time eller mer på YouTube hver dag.

3. Kunstig intelligens overtar for skjermen. Kunstig intelligens vil muliggjøre interaksjon med gjenstander uten å måtte trykke på en smarttelefonskjerm. Halvparten av smarttelefoneiere tror smarttelefonens nåværende rolle vil være en saga blott innen fem år.

4. Det virtuelle blir virkelighet. Forbrukerne ønsker virtuell teknologi for dagligdagse aktiviteter som å se på sport og ta videosamtaler. 44 prosent ønsker til og med å kunne skrive ut sin egen mat.

5. Følsomme hjem. 55 prosent av smarttelefoneiere tror murstein i nye boliger innen fem år kan inneholde sensorer som overvåker mugg, lekkasjer og strømproblemer. Som et resultat må kanskje smarthuskonseptet revurderes fra grunnen av.

6. Smarte pendlere. Pendlere vil bruke tiden sin på noe meningsfullt og ikke føle seg som passive gjenstander i transitt. 86 prosent ville brukt personlig tilpassede pendlertjenester hvis det fantes.

7. Nødsamtaler. Sosiale nettverk kan bli den foretrukne måten å kontakte nødetatene på. 6 av 10 er også interessert i en app for katastrofeinformasjon.

8. «Internables». Sensorer i kroppen som måler trivsel og velvære kan bli de nye ‘wearables’. 8 av 10 ønsker å bruke teknologi for å forsterke sanseopplevelsene og kognitive evner som syn, hukommelse og hørsel.

9. Alt blir hacket. De fleste smarttelefonbrukere tror problemer med hacking og virus vil vedvare. Som en positiv bieffekt sier én av fem at de har større tillit til en virksomhet som er blitt hacket for så å løse problemet.

10. Alle blir journalister. Forbrukerne deler mer informasjon enn noensinne og tror det gir dem økt innflytelse i samfunnet. Mer enn en tredjedel tror varsling om korrupsjon på nettet har større effekt enn å gå til politiet.