AUTOMATISERER: Larry Ellison og Oracle bruker kunstig intelligens og maskinlæring til å bygge bro mellom markedsføring og salg. (Foto: Oracle).
AUTOMATISERER: Larry Ellison og Oracle bruker kunstig intelligens og maskinlæring til å bygge bro mellom markedsføring og salg. (Foto: Oracle).

Oracle oppdaterer CX-suite med ny marketing-modul

Lover å automatisere rutineoppgaver for markedsførere.

Publisert Sist oppdatert

Under pandemien har markedsførere måttet forholde seg til leads og kunder på helt nye måter. Nå oppdaterer Oracle sin verktøykasse med helt nye verktøy, tilpasset en mer digital virkelighet.  Ifølge selskapet kobler de sammen markedsføring og salg i sin nye modul, Oracle Fusion Marketing. Modulen blir en del av selskapets skybaserte Fusion CX (Customer Experience) -plattform.

Under lanseringen leverte den syvende far i Oracle, Larry Ellison syrlige stikk til konkurrentene, og omtalte deres salgsautomatiseringsverktøy som automatisering av internkommunikasjon i større grad enn salg.

– Dagens salgsautomatisering automatiserer ikke salg.  Det holder orden på muligheter og kontakter, og gir deg beslutningsgrunnlag for å anslå hvor mye som kan lukkes. Det man kommuniseres til ledelsen. Det øker ikke salget, og det automatiserer ikke selve salgsprosessen, sa Ellison under lanseringen.

– Det vi forsøker å gjøre er å automatisere selve salget. For å få til det måtte vi starte med forløperen, markedsføringen, og mest av alt kvalifiseringen av leads, sa han.

Ifølge Ellison er ikke utfordringen å samle leads, men å forstå hvilke leads som er av høy kvalitet, som kan leveres videre til salg. Med det på plass er det mulig å lage verktøy som automatiserer manuelt arbeid i selve salgsprosessen, og konsentrere salgsarbeidet omkring de heteste mulighetene.

Samler til ett system

I den nye modulen skal Oracle knytte sammen kampanjer fra flere kanaler, som annonsering, e-post, og sosiale medier. Deretter brukes kunstig intelligens for å tolke engasjement og kvalifisere identifiserbare hete leads, slik at en kampanje som i utgangspunktet treffer tusenvis av mottakere automatisk kokes ned til en håndfull identifiserte kontakter.

Målsetningen er å bygge en bro og automatisere gapet mellom markedsførerne og selgerne. Ifølge Ellison skal hele salgskanalen kunne opptre som en enhet som jobber med én felles verktøykasse.

Fra teknologi til applikasjoner

Applikasjonsporteføljen til Oracle er svært viktig for selskapet, som tidligere utelukkende var kjent for databasen. Forretningsapplikasjonene til Oracle mottar god kritikk fra analytikere, men utfordringen er å nå fram til en ny gruppe kjøpere uten kjennskap til selskapet fra tidligere.

Pressemeldingen sier ikke noe om hvordan de nye tjenestene skal prises, men tradisjonelt henvender Oracle seg til den høye enden av markedet, noe som i Norge gjerne betyr den aller øverste delen.