LANSERER: F.v: Ove Fredheim (Leder, Telenor Bedrift), Kjersti Stathopoulou (VP Security Business Development, Telenor Group), Richard Skjærstad (Smart Sikkerhet, Telenor Norge) og Hanne Tangen Nilsen (Sikkerhetsdirektør Telenor Norge) var samlet på lanseringen av Smart Sikkerhet. (Foto: Telenor)

Norge mangler sikkerhetskompetanse

... og det vil Telenor gjøre noe med! Nå går selskapet inn i et nytt marked som leverandør av sikkerhetstjenester.

Publisert Sist oppdatert

– Vi lever i et av verdens mest digitaliserte land, men sikkerhetskompetanse er mangelvare i Norge. Mange norske ledere peker på manglende kompetanse som deres største utfordring i arbeidet med sikkerhet. I møte med morgendagens utfordringer er et strategisk kompetanse- og satsningsløft innen cybersikkerhet helt nødvendig. Det sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, i en pressemelding fra selskapet.

I en undersøkelsen som ble gjennomført blant over 500 norske ledere i offentlig og privat sektor i våres, svarer hele 37 prosent at digital sikkerhet er vanskelig å forstå, mens 44 prosent sier at ansattes manglende kompetanse eller feilvurderinger er selskapets største digitale sårbarhet.

Hårete mål

Telenor Norge håndterer cyberangrep daglig; alt fra avanserte forsøk på spionasje, sosial manipulering og lammelse av tjenester, til forsøk på innbrudd, tyveri og økonomisk bedrageri. De siste årene har selskapet gjort betydelige investeringer for å styrke egen sikkerhet og kompetanse, og nå tar Telenor skrittet videre ut i markedet, skriver de selv.

– Trusselbildet er i konstant utvikling, og det er Telenor også. Sikkerhet har stått på vår agenda i mange år og de siste årene har Telenor investert omtrent 150 millioner i sikkerhet og kompetanse. Vi lanserer nå Smart Sikkerhet og har som mål å bli en ledende sikkerhetsleverandør i Norden innen 2020, sier Ove Fredheim, leder for Telenor Bedrift.

Lanserer

Med Smart Sikkerhet ønsker Telenor å tilby sikkerhet fra ende-til-ende, basert på de samme løsningene som Telenor har viet mye tid og ressurser på å utvikle for egen beskyttelse.

– Omtrent 80 prosent av all datatrafikk går gjennom våre tjenester og infrastruktur. Det er et enormt ansvar som vi tar på det største alvor. Nå har Telenor et av landets største sikkerhetsmiljøer for å vokte våre kunder og det digitale gullet. Det er en kompetanse vi mener det norske markedet har stort behov for, sier Fredheim.