KRAV: Tjeneste-modellen utvikles stadig, og man må passe på å møte kundekrav. (Foto: Canon Norge)
KRAV: Tjeneste-modellen utvikles stadig, og man må passe på å møte kundekrav. (Foto: Canon Norge)

Tjeneste-modell i konstant utvikling

Når forventningene fra kundene blir større, må tjenesteleverandørene levere stadig bedre.

Publisert Sist oppdatert

Flere og flere bedrifter ser fordelene med og investerer i «som-en-tjeneste»-modeller, og flere leverandører tilbyr slike løsninger. Dette har ført til at tjenestenivået som kreves for å møte behovet har endret seg. Nå ser kundene i større grad etter tilleggsverdier. Det kan være å spare penger, outsource funksjoner i bedriften eller forbedre programvarefunksjoner.

Til å begynne med var det for det meste små, mellomstore og nyetablerte bedrifter som brukte modellen for å få tilgang til programvare og infrastruktur som de ellers ikke ville hatt råd til å kjøpe.

Nå benytter bedrifter i alle former og størrelser seg av fordelene modellen kan gi, og her kommer skyen virkelig til sin rett. Skyteknologiens fremvekst har revolusjonert kjøpsmodellene og gitt organisasjoner mulighet til å bruke tjenester umiddelbart uten binding og kjøpsbasert etter behov.

Fleksibilitet

Under pandemien fikk bedrifter erfare hvor viktig det er at it-infrastrukturen er tilpasningsdyktig. I prosessen med å tilpasse seg den nye normalen og fremtidssikre driften blir fleksibilitet en stadig større prioritet. Outsourcing av implementering overfører eierskapet fra it-avdelingen til spesialiserte leverandører. Tjenestene kan installeres raskere og med minimale forstyrrelser i infrastrukturen uten at bedriften må ha ressurser med ekspertise på dette internt.

Økonomiske fordeler

Valuta for pengene har alltid vært viktig, men nå uttrykker kundene et behov for bedre oversikt og kontroll over utgiftene. Med «som-en-tjeneste»-modellen elimineres store forskuddsbetalinger, og bedriften kan fordele regningen over flere måneder med tjenester. Det påløper ikke ekstra kostnader ved vedlikehold og oppgraderinger, og dersom noe går galt, er det leverandøren og ikke kunden som er økonomisk ansvarlig. Muligheten til å avslutte tjenesten dersom den ikke gir den gevinsten man opprinnelig trodde, betyr også at man slipper bortkastede utgifter.

Økt sikkerhet

Datasikkerhetsbrudd kan medføre store økonomiske kostnader og skade bedriftens omdømme i lang tid. Når så mye står på spill, kan det virke kontraintuitivt å outsource sikkerhetsinfrastrukturen og gi fra seg kontrollen. Men for it-virksomheter som ikke er spesialister på sikkerhet, kan det være krevende å følge med på nye trusler og de har kanskje ikke ressursen som trengs til å iverksette nødvendige tiltak.

Med «som-en-tjeneste»-modellen får du kostnadseffektiv tilgang til et dedikert team med eksperter som ikke bare følger med på markedet og nye trusler, men som også jobber kontinuerlig med å sikre nettverket. Det å gå over til tjenestebaserte modeller som gir økt robusthet, vil være en verdifull forebyggende investering.

En oppgradert som-en-tjeneste-modell

«Som-en-tjeneste» er ikke et nytt konsept, men det var skyen som muliggjorde den moderne versjonen av konseptet og gjorde det til et attraktivt alternativ for både små og store bedrifter. Standardiserte behovsbaserte løsninger uten binding gir ikke bare forretningsmessige fordeler, men høyner også kundens forventninger til vedvarende verdi.

Skyteknologien har definitivt revolusjonert gevinsten av «som-en-tjeneste»-modellen, men i et så mettet marked er det ikke lenger nok å være konkurransedyktig. Kundenes behov endres hele tiden og for å holde tritt med «som-en-tjeneste»-utviklingen, må bedriftene prioritere verdi i hver eneste beslutning de tar.