Intel-butikken vet hva du vil ha

Fremtidens butikker vet bedre enn du selv hva du helst bør kjøpe.

Publisert Sist oppdatert

SAN FRANCISCO (PC World Norge): Intel-forskere jobber med et nytt butikk-konsept der forskjellige typer dataløsninger gjør at butikken vet bedre enn du selv hva du bør kjøpe.

Hvis du for eksempel kjøper noen stykker laks, vil du automatisk få opp forslag om hvilke typer vin som passer best til laksemiddagen. Vel å merke slik at også dine egne personlige vin-preferanser tas med i vurderingen, ikke bare hva vinekspertene mener.

Og hvis du er allergisk mot peanøtter, får du opp en advarsel hvis du er i ferd med å kjøpe matvarer som kan trigge et allergisk anfall.

PC World fikk «prøvehandle» i en slik butikk under det årlige Research@Intel-arrangementet nylig. I lokaler i sentrum av San Francisco hadde Intel Labs bygd opp en utstilling basert på en del av forskningsprosjektene som Intel enten driver selv eller sponser ved en rekke forsknings- og utviklingslaboratorier rundt om i verden.

Tryggere i trafikken

Her fant vi unge forskere fra Beijing som arbeidet med sensor- og kommunikasjonsløsninger som skal gjøre det tryggere å begi seg ut i skutertrafikken i tettbefolkede og kaotiske storbyer. Skuterne registrerer atferden til andre skutere og trafikanter i nærheten og kan advare mot farlige situasjoner før de oppstår.

Programmering for Hvermannsen

Vi fant også forskere fra Taiwan som vil gjøre det enkelt for hver av oss å programmere gjenstander i hjemmet til å samarbeide med hverandre.

Når vekkerklokka ringer om morgenen, dras automatisk gardinene til side og slipper dagslyset inn, samtidig som radioen gir deg dagens første nyheter og pc-en sjekker om det er kommet ny e-post.

Poenget her var ikke å få disse tingene til å skje i riktig rekkefølge – det kan en hvilken som helst programmerer få til i dag. I stedet lå fokus på å utvikle grafisk programvare som gjør at hver enkelt av oss – helt uten programmeringskunnskaper – skal kunne programmere dette selv ved hjelp av pekefingeren på et nettbrett.

Trenger fem år til

Tilbake til den intelligente butikken: Det kan godt hende at det trengs ytterligere fem års forskning før slike butikker blir en realitet, om de i det hele tatt blir det. – Vi har fortsatt mange utfordringer og problemer som vi ikke har løst ennå, vedgikk Tom Birch, Intels leder for prosjektet, i en samtale med PC World.

Det er grønne, gule og røde lyssignaler ved varene som signaliserer til kundene hvilke varer som anbefales eller frarådes. Hvordan skal systemet håndtere situasjonen når to personer med motsatte preferanser stiller seg foran samme vare? Når for eksempel en med nøtteallergi vurderer å kjøpe den samme fruktblandingen som en som har denne varen høyt oppe på sin preferanseliste?

SET-teknologi

Det er såkalt Self-Edge Technology (SET) fra Intel som ligger i bunnen av butikksystemet. Kundenes preferanser blir detektert via sensorer plassert ved varene. Sensorene kommuniserer for eksempel med kundens smartmobil.

SET-teknologien dreier seg om mer enn bare direkte nærkommunikasjon. Hvis man går inn i en butikk for bilrekvisita, kan systemet hente opp informasjon om service-status for kundens bil og minne om at det nå er på tide å skifte luftfilter, som man for øvrig har til salgs i den og den avdelingen i butikken.

ISTC og ICRI

Det er to år siden Intel startet forskningsmodellen som ligger bak utstillingen i San Francisco. I tillegg til forsknings- og utviklingsarbeid som Intel driver direkte, samarbeider Intel med ledende akademiske forskningsinstanser verden over. For tiden omfatter dette nettverket sju såkalte Intel Science and Technology Centers (ISTC-er) og seks Intel Collaborative Research Institutes (ICRI-er).

Det overordnede målet er å utvikle teknologi som kan «berike livene våre», slik Intel uttrykker det. Mye går på å utvikle teknologi som er i stand til å forstå elementer og prosesser i omgivelsene ved hjelp av visuelle, akustiske og andre sensorer.

Mye er knyttet til folks hverdagsliv, både hjemme og for eksempel i butikken, som i tilfellet ovenfor. I en av demonstrasjonene i San Francisco ble det vist hvordan man enkelt kan koble et webkamera til musikkanlegget, slik at disse til sammen blir en sikkerhetsløsning som varsler om situasjoner som bør sjekkes, for eksempel i barnerommet.

Blant utfordringene er forholdet mellom Big Data og privatlivets fred. Intel Labs demonstrerte i San Francisco blant annet hvordan firmainformasjon kan anonymiseres og likevel analyseres slik at dataene kan utnyttes til meningsfulle forbedringer av folks hverdag.