FEIL: Nesten fire måneder etter at skadelegevakten innførte DIPS Arena fører feil i systemet til ventetid for pasientene. (Foto: Stine Marie Hagen)

– Det er alltid en fare når du lager noe nytt

Ekstra ventetid på Oslo Legevakt. De ansatte skylder på Dips. 

Publisert Sist oppdatert

«Vi innførte nytt datasystem, DIPS/ Arena, 20. oktober. Dessverre er det fortsatt ytelsesproblemer og feil i systemet.»

Dette er meldingen som møter besøkende ved Legevakten i Oslo. 

– Hva synes du om en slik plakat?

– Det er ikke kjekt for oss det, sier Tor Arne Viksjø, administrerende direktør i DIPS. 

Programvaren DIPS omfatter blant annet elektronisk pasientjournal (epj), og brukes i dag ved over 35 norske sykehus. 

DIPS Arena ble innført på legevakten i Oslo den 20. oktober i fjor høst. Planen var å være ferdig innen 2014.

Nesten fire måneder senere, er det fortsatt problemer med systemet.

Alltid en fare

– Det er alltid en fare når du lager noe nytt, sier fagdirektør Einar Hysing ved Oslo Universitetssykehus.

Skadelegevakten holder til i samme lokaler som Legevakten i Oslo, men drives organisatorisk av Oslo Universitetssykehus.

Sammen med DIPS har de utviklet modulen som skal lage nye løsninger for journalføring.

Det er alltid en fare når du lager noe nytt.

To systemer

Tor Arne Viksjø forteller at det ble laget et design, og at DIPS leverte i forhold til dette. Men da modulen skulle brukes i praksis, så de at det var behov for forbedringer.  

Vi er i en fase nå hvor det er krevende for de som jobber der.

Det har resultert i at de ansatte ved skadelegevakten nå bruker to systemer.

– Vi er i en fase nå hvor det er krevende for de som jobber der, sier Viksjø, og forteller videre at de ansatte nå delvis bruker det gamle- og delvis det nye systemet.

Ettersom brukerne ikke var fornøyde etter at det nye systemet ble tatt i bruk, er de nå inne i fase to hvor det jobbes for å optimalisere bruken.

Dårlig samvittighet

– Vi klarte ikke å oppnå så godt resultat med en gang, innrømmer Hysing. 

– Det er de som jobber på legevakten som har hengt opp lappen. De har dårlig samvittighet overfor pasientene, forteller han.

Vi klarte ikke å oppnå så godt resultat med en gang.

Skadelegevakten ønsker å ha et system som går raskt, og det er i følge Hysing dette som er problemet med det nye systemet. Det går ikke raskt nok.

Dette resulterer i lengre ventetid for pasientene.

Blir bedre

–Det skal bli bedre, lover Viksjø. Han mener de ansatte på skadelegevakten gjør en god jobb med løsningen de har nå.

Planen er at det etter hvert bare skal jobbes med Arena. Han tror at en slik løsning vil være på plass i løpet av våren.

– Det er viktig å gjøre dette arbeidet skikkelig – og det tar noe tid, sier han.