HP med virtuell brukerhjelp
Lover å fikse pc-en din gjennom bredbåndsforbindelsen.
Hewlett-Packard annonserte denne uken en personlig brukerhjelptjeneste, Instant Care, for sine amerikanske kunder. Hensikten er at kunder som sliter med pc-en sin kan sitte hjemme i fred og ro, mens brukerstøtteavdelingen løser problemene ved hjelp av fjernadministrasjon.
Denne formen for brukerassistanse skal ifølge HP være effektiv for å løse enkle problemer, som defragmentering av harddisken eller sletting av unødvendige programmer i startmenyen. Tjenesten vil neppe være like egnet for kunder som sliter med å komme seg på nett.
Tjenesten følger mye av den samme oppskriften som både Dell og Intel tilbyr sine bedriftskunder for å redusere kostnadene for brukerstøtte. Dell lanserte i sommer «DellConnect» hvor serviceavdelingen hos Dell kan utføre enkel diagnostikk via en bredbåndforbindelse fremfor et personlig oppmøte.
Billigere
På samme måte er fjernadministrasjon et av kjerneelementene i Intels nye vPro plattform som kombinerer nye tokjerneprosessorer og brikkesett med management- og virtualiseringsteknologi. Målet med pakken er å gjøre vedlikehold og sikkerhet enklere og billigere.
LES OGSÅ: Den nye pc-en
Intel hevdet i forbindelse med lanseringen av vPro i september at en it-avdeling kan løse opp til 87 prosent av pc-problemene som oppstår gjennom fjernstyring. Ifølge selskapets beregninger står de øvrige 13 prosentene (der hvor it-avdelingen fysisk må ta tak i pc-en for å løse problemet) for halvparten av kostnadene, skriver IDGs nyhetstjeneste.
HP har sammen med blant annet Dell og Lenovo valgt å benytte seg av Intels vPro-plattform i sine bedrifts-pc-er, mens HP Instant Care vil gjelde privatkunder som har datamaskiner som fortsatt dekkes av garantien.
På spørsmål fra pcworld.no svarer HPs pressetalsmann Thomas Råge at dette foreløpig ikke er noe som vil tilbys selskapets norske kunder.
Les mer om pc-er i Kunnskapssenter