95 prosent av all epost er spam

Snart er 99 av 100 eposter uønskede reklamemeldinger.

Publisert Sist oppdatert

Snart vil andelen av spam være opp i 99 prosent, mener den danske sikkerhetseksperten Ulf Munkedal i Fort Consult.

For 2007 ligger andelen av spam på 95 prosent, ifølge tall fra Barracuda Networks. Selskapet lager en årlig spam-rapport, som baseres på over en milliard eposter hos sikkerhetsselskapets 50.000 kunder spredt over hele verden.

Det betyr at hele 19 av 20 eposter er uønsket. Men verre skal det bli. Om ikke lenge vil bare en av 100 eposter ikke være spam. Utviklingen går i rasende tempo. I 2001 var bare fem prosent av alle eposter spam, og i fjor var andelen mellom 80 og 85 prosent.

Fremdeles marked

Munkedal mener at spammen på langt nær er på vei ned som lønnsom aktivitet, til tross for at den tradisjonelle eposten i det siste har vært nederlagsdømt flere ganger til fordel for mobilsnakking, sms og og direktemeldinger (chatting).

- Så lenge bare en promille av epostbrukerne klikker på lenker og kjøper produkter fra spammeldinger, vil spammerne fortsette med å sende sine uønskede eposter. Snart er 99 prosent av alle sendte eposter spam fordi spam-markedet fungerer og fortsatt er i vekst, sier han til Computerworld Danmark.

Spammerne har fremdeles et marked så lenge mail-servere sliper gjennom all slags merkverdige tilbud om smykker, finansielle tjenester, Viagra og sexleketøy, til tross sofistikerte spamfiltre.

- Din epost er til salgs

På flere markeder på nettet kan man kjøpe epostadresser, som kan benyttes i spamangrep.

- 10 megabyte spamadresser koster typisk rundt 10.000 kroner. Det koster en del ekstra å få adressene verifisert. Og da snakker vi om store mengder adresser man får på et slikt kjøp, sier Munkedal.

Han spår at spam vil øke kraftig på mobilen, direkte meldinger og på fasttelefonen.

- Jeg ble ringt opp av en amerikansk robotstemme, som fortalte at jeg hadde vunnet et cruise i Caribien. Jeg skulle bare trykke på 1-tallet hvis jeg ønsket reisen og kunne betale min flybillett til USA med det samme med mitt kredittkort, sier han.

Også Skype kjemper mot spammere, som bruker kombinasjonen av telefoni og direktemeldinger til å sende andre Skype-brukere kjøpetilbud eller prøver lokke dem til å klikke på lenker som inneholder malware.