Laget for ikke å vare

KOMMENTAR: Det er ingen hemmelighet at elektronikkavfall er et voksende problem. En av de største synderne er elektronikk som bevisst er laget for ikke å vare. Det handler enkelt forklart om å forkorte elektronikkens levetid for å øke etterspørselen.

Publisert Sist oppdatert

Dessverre er det mange bedrifter som har det å lage produkter som ikke varer som strategi. Produktet skal oppfylle kundens behov akkurat lenge nok til at et nytt og litt bedre produkt kan utvikles og lanseres. Med andre ord en bruk og kast kultur som følge av målet og ønsket om å tjene mest mulig penger. Hvorfor gjøre det enkelt å reparere når det er mer lønnsomt å selge et nytt?

Den miljømessige konsekvensen er derimot katastrofal. I følge FN-tall havner mellom 20 og 50 millioner tonn elektronisk avfall på dynga hvert eneste år. Det samtidig som bransjen tar lite ansvar. Rapporten ”How Reparable is Your Mobile Device”, som er utarbeidet av iFixit og Greenpeace, tegner et dystert bilde teknologibransjen og dens motvilje til å ta miljøvennlige skritt i teknologiproduksjonen.

Rapporten tar for eksempel for seg muligheten til å reparere de meste populære produktene fra 2015 til 2017. Altså mobiltelefoner, bærbare pc-er og nettbrett. Konklusjonen er at svært mange av produktene ikke er utviklet for å vare. Det er så å si umulig å bytte ut de mest sviktende delene, og det er enklere å reparere gamle modeller enn de nye.

Med andre ord er det et enormt potensial for å forbedre muligheten til å reparere elektronikk. Ikke minst bør forbrukere har muligheten til å reparere produkter uten å måtte tvinges til å kjøpe et nytt. Noe som både er teknisk mulig og mulig å prioritere i produktutviklingen. Det er kanskje det lengste og viktigste steget bransjen kan gjøre for å bidra til å redusere den katastrofale miljøpåvirkningen som følge elektronikkproduksjonen.

Dersom de antall millioner tonn med elektronikkavfall skal reduseres, må produksjonen endres. Det må utvikles en sirkulær produksjon, der produkter og komponenter er utviklet for gjenbruk. Reparasjon må gjøres til en viktig del av forretningsmodellen. Det er på tide at forbrukere, bransjen og politikere tar et større ansvar i form av å tenke mer langsiktig. Det vil til og med være god business.