Halvparten dumper Conan

Funcom har solgt over 800 000 kopier av Age of Conan, men har bare 415 000 aktive kunder.

Publisert Sist oppdatert

Før kvartalspresentasjonen til Funcom var det knyttet mest spenning til hvor stor andel av Age of Conan-spillerne som har blitt betalende abonnenter etter gratisperioden på 30 dager.

Dette tallet oppgir ikke Funcom konkret, men av de over 800 000 solgte kopiene, er det bare 415 000 som fortsatt er aktive kunder. Av disse er det imidlertid mange som fortsatt er inne i sine første 30 dager av spilleperioden, hvor abonnementet er inkludert i kjøpsprisen.

LES OGSÅ: Conan nær en halv million

Frafallet av kunder kan derfor være på over 50 prosent.

- Det er vanlig at kunder blir borte en stund, for så å komme tilbake. Dette har vi opplevd med Anarchy Online: Kundene forsvant og kom tilbake i gjennomsnitt fem ganger hver, sa administrerende direktør Trond Arne Aas i Funcom under resultatpresentasjonen.

Børsen

- Hvor fornøyd er dere med antall spillere i forhold til antall solgte spill?

- Så vidt vi vet er vi verdens nest største MMORPG (massively multiplayer online role-playing game), og det er vi stolte av, sier Aas, som ikke vil kommentere tallene ytterligere.

Funcom-aksjen gikk i været i forbindelse med Age of Conan-lanseringen i mai, men har siden stupt. Det ble på forhånd spekulert i at spillerne ikke ville fornye abonnementene på grunn av svak spillbarhet utover i spillet og gjentatte tekniske feil. Nå bekreftes det altså at mange har droppet Conan.

- Hvordan tror dere børsen nå vil reagere, etter dere har frigjort denne nye informasjon?

- Vi har kommet med mer informasjon i dag enn det vi vil gjøre framover, nå er det opp til analytikerne å synse, det vil ikke jeg gjøre, smiler direktøren.

Klokken 14 fredag er Funcom-aksjen ned nesten 20 prosent, til 16,50 kroner.

LES OGSÅ: Spillere elsker Conan

Selv om mange dropper Conan, kunne Funcom presentere gode tall på inntektssiden. I andre kvartal i år har selskapet hatt en inntekt på over 13 millioner dollar, noe som er én million mer enn forventet. Lanseringen av Age of Conan var en av de største spillanseringene dette tiåret, og Funcom er godt fornøyd med salget på over 800 000 kopier, et salg som ble høyere enn de våget å håpe på. Allikevel tyder dette tallet på at de fleste spillene ble solgt tidlig i lanseringen, og at interessen har dabbet av etterhvert.

Inntektene i neste kvartal, og tida framover, vil baseres mer på abonnentene, og selskapet skal gjøre flere grep for å øke spillbarheten for å holde på kundene. Spillet får kritikk for å ikke ha nok spillbarhet på høyere nivåer, og nå lover Funcom å legge til mer innhold, samt fortsette arbeidet med å fikse det som ikke fungerer. Dessuten skal de snart lansere lokale versjoner av Conan i Russland og Polen, og vil lansere spillet i Asia i løpet av andre halvår 2009. Funcom er også i tidlig utviklingsfase av spillet for Xbox 360.

LES OGSÅ: Fest til ære for Conan

- Gjennomsnittlig spilletid per kunde har vært lavere enn forventet. Det kan skyldes en høy gjennomsnittsalder på 29 år, aspekter ved spillet eller sommerferien, skriver Funcom i kvartalsrapporten.

De tror også at sommeren kan ha gjort sitt for at spillere har gjort andre ting enn å spille, og håper høsten kan vise seg å få spillerne tilbake til godstolen.

Her er Funcoms nøkkeltall:

Tall i millioner dollar

Q2 2008

Q2 2007

Omsetning

13,0

1,6

Driftsresultat

-5,7

-1,5

Resultat før skatt

-5,1

-0,3