Tjener millioner på mobilspill

Norske Dirtybit gjør app-suksess med mobilspillet Fun Run.

Publisert Sist oppdatert

Dirtybit lanserte mobilspillet Fun Run i 2012, mens gründerne fortsatt gikk på NTNU i Trondheim. Det var selskapets andre spill, og er et multiplayer spill for mobiler og brett der venner konkurrerer mot hverandre.

Nå, to år senere, er spillet lastet ned over 45 millioner ganger, og har gitt Dirtybit driftsinntekter på 23,1 millioner kroner for regnskapsåret 2013. Resultatet før skatt endte på 16,7 millioner kroner.

Inntekten gir selskapet muskler til å vokse videre, mener styreleder og daglig leder Nikolaj Broby Petersen i Dirtybit.

- 45 millioner brukere gir inntekter og utviklingskraft som skal sikre oss fortsatt suksess, sier Broby Petersen til Computerworld.

Men det er, som Petersen sier, viktig å ikke hvile på laurbærene, men jobbe videre. Et marked som flommer over av mobilspill betyr at det er utfordrende å plassere seg for vekst. Det krever videreutvikling og fokus. Nå er selskapet klare til å lansere nok et spill, Dino Dash. Forventningene er store.

- Fokuset er høy kvalitet på nye versjoner og nye spill, tilpasning til stadig nye spillergrupper og bred satsing på brukerdialog gjennom foertjente kanaler, sier Broby Petersen.