Spår langvarig krig mot Apple

Kinesisk Ipad-krangel kan koste Apple dyrt.

Publisert Sist oppdatert

Proview, et selskap som eier navnet «Ipad» på det kinesiske markedet, har tenkt å tappe seg rik fra Apples kontoer. Selskapet har stygge planer om å sette i gang en juridisk prosedyre for å få cirka åtte milliarder kroner fra Steve Jobs’ arv.

Det er i så fall ikke første gang selskapene barker sammen i rettssalen. Kampen om det gigantiske kinesiske markedet har før til harde tak.

I en annen sak risikerer Apple å måtte betale 29 millioner euro, eller nærmest 240 millioner kroner, skriver IDG Nederland.

Allerede i 2000

Apples store problem er at selskapet ikke eier brukerretten over navnet til et av sitt mest populære produkter, nettbrettet Ipad. De rettighetene eies av Proview. Selskapet tok allerede i 2000 dette navnet til seg, mange år før Apple kom med sitt nettbrett.

Apple derimot, mener de eier navnet likevel. Ifølge Ipad-produsenten solgte et datterselskap av Proview navnet til den brittiske bedriften IP Application, som videresolgte det til Apple.

Ingen av partene har hittil gitt etter. I forrige måned anket Apple en sak med et krav om fire millioner skadeerstatning fra Proview. Dermed viser bedriften i hvert fall mer moderasjon enn Proview.

Juridisk krig

Allerede i fjor krevde Proview en Apple-kompensasjon på ca 240 millioner kroner for brudd på merkeretten. Saken er utsatt på grunn av klager fra Apple.

Ifølge avisa Chinese Global Times har Proviews advokat, Xie Xianghui, planer om å saksøke Apple for hele ti milliarder yuan, eller åtte milliarder kroner.

Om dette ikke er nok har også myndighetene startet en offisiell etterforskning om mulig brudd av merkerettigheter. Proview har flere ganger bedt om myndighetene om å se på saken, men de har hittil ikke kommet ordentlig på banen.

Ifølge Proviews advokat forbereder selskapet seg selv på en «langvarig juridisk krig» krig mot Apple.

De fleste av Apple produkter blir for øvrig produsert i Kina.