BØTER: Metas GDPR-praksis koster dem dyrt. Illustrasjonsfoto av Facebooks kontorer i Silicon Valley. (Foto: Unsplash)

Starter året med megabøter

Irsk datatilsyn gir Meta tre måneder på å rydde opp.

Publisert Sist oppdatert

Allerede i desember feiret personvern-organisasjonen None of your business, Nyob, denne seieren over tech-giganten, og den er nå blitt offisielt bekreftet.

Irsk datatilsyn, DPC, konkluderte onsdag sine to undersøkelser av databehandlings-prosessene til Meta Irland, altså på plattformene Instagram og Facebook.

Det ender med saftige bøter. Meta får bot for brudd på GDPR på Facebook, til svimlende 210 millioner euro, og for Instagrams brudd 180 millioner euro. Klagene ble sendt allerede 25. mai 2018, altså dagen GDPR trådte i kraft.

– Dette er et hardt slag mot Metas inntekter i EU. Folk må nå bli spurt om de vil at dataene deres skal brukes til annonser eller ikke. De må ha et «ja eller nei»-alternativ og kan ombestemme seg når som helst. Avgjørelsen sikrer også like konkurransevilkår med andre annonsører som også trenger å få samtykke, uttaler Max Schrems i forbindelse med saken.

Ikke reelt samtykke

Metas retningslinjer for Facebook og Instagram har innbakt GDPR-samtykke. Meta argumenterte for at dette konstituerer en kontrakt mellom plattformen og brukeren, og at behandling av personopplysninger var nødvendig for å fylle kravene i kontrakten. På sin side har Nyob argumentert for at dette ikke gir et reelt samtykke, fordi det tvinger en bruker til å godta bruk av data til overvåkningsbasert markedsføring og andre tjenester.

Det irske datatilsynet har konkludert at Meta bryter med sine forpliktelser om transparens ovenfor brukerne. Ved å bake inn GDPR i vilkår for bruk, er det ikke spesielt tydelig for brukere hva slags persondata som skal brukes og hvordan det blir gjort.

Alltid vært åpne

Meta skriver i en bloggpost at de alltid har vært åpne om at de bruker kontrakt for å tilby personlig annonsering i EU.

– Facebook og Instagram er iboende personlig tilpasset, og vi mener at det å gi hver bruker sin egen unike opplevelse – inkludert annonsene de ser – er en nødvendig og viktig del av denne tjenesten, skriver Meta.

De sier de er sterkt uenige med irsk datatilsyn sin avgjørelse, og at EUs øverste organer fremdeles diskuterer saken. Meta vil levere inn klage på avgjørelsen.