Hoppet av kollektivt

Driftsselskapet Stim Computing har ansatt fem personer med tung nettverkskompetanse fra Ementor. Samrekruttering kan bli mer vanlig fremover, selv om det er langt frem til det hysteriet som rådet under det verste dotcom-tiden.

Publisert Sist oppdatert
På tampen av fjoråret sikret driftsleverandøren Stim Computing seg et helt nettverksmiljø fra Ementor. Stim har arbeidet med å rekruttere og etablere et miljø som skal arbeide med avansert nettverks- og serviceanalyse, overvåknings- og monitoreringstjenester.

Selskapet slår i en pressemelding fast at de i løpet av første kvartal 2004 har et av de desidert ledende miljøene innen disse kompetanseområdene.Fra Ementor hentet Stim fire medarbeidere som skal håndtere området tjenesteanalyse. I tillegg kapret selskapet regionsdirektør Roy Wachek i Ementor.

I tillegg til å være medlem av ledergruppen i Ementor Norge, har Wachek vært ansvarlig for alle aktiviteter i bedriftsmarkedet i Oslo og østlandsområdet. I Stim skal han ha ansvar for strategisk forretningsutvikling.

Valgte å følge etter

-- Den kompetansen vi nå får inn er noe av den tyngste vi har i landet når det gjelder tyngre nettverkskompetanse, noe som er meget sentralt hos oss, sier markedsdirektør Thomas Hagelid i Stim Computing.

Han legger til at de tidligere Ementor-ansatte er de som store norske selskaper ringer når de står fast, og som selv it-driftsselskaper ringer når de har problemer.

I den opphetede dotcom-tiden, rundt 1999 og 2000, var det vill vest innen rekrutteringsmarkedet i it-bransjen. Headhuntere vokste frem som paddehatter og metodene som ble benyttet, var sterkt kritisert.

Selskaper prøvde å rekruttere hele avdelinger med løfter om gull og grønne skoger - og ofte opsjoner. Spillet i kulissene var ofte ikke holdbart i dagslys. Ifølge Hagelid var Ementor-fangsten til Stim helt renhårig.

-- Dette har gått på gamle bekjentskaper. Vi har ikke brukt headhuntere, sier han.

Administrerende direktør i Stim, Arne Myhre, kom selv fra Ementor og hadde de rette relasjonene.

-- Vi løftet ikke ut en hel avdeling, men lyste ut en stilling. Da en fra Ementor søkte og fikk jobben, valgte noen andre å følge etter fordi de visste at vi ville satse på denne kompetansen, sier Hagelid.

Kan øke i omfang

Hagelid tror ikke at vi får tilbake den ville tiden fra dotcom-æraen, selv om trenden med å løfte ut miljøer fra ett sted til et annet vil fortsette.

Innen reklamebransjen og konsulentmiljøer er det vanlig at overganger medfører at flere skifter beite, og at enkelte kunder med tette personrelasjoner følger med over til den nye arbeidsgiveren. Det miljøet som nå er på vei over til Stim, bringer også med seg noe i kofferten.

-- Ja, det følger med kunder som er interessante, både enkeltstående salg og innenfor drift. Vi har allerede 2,8 millioner kroner i bruttosalg inne, sier Hagelid.

Det har tidligere vært snakket mye om det kompetansegapet som vil oppstå i bransjen i årene fremover. Med økende trykk på å få inn den kompetansen som er nødvendig, vil samrekruttering kunne øke i omfang fremover.

-- Det er nok under endring. Det har ikke vært mye av det de siste årene, men nå kan det hende det blir en åpning for det, sier rådgiver Reidar Roen i rekrutteringsselskapet IMS Search & Select.

Han legger til at det fremdeles er selskaper som fortsatt kan slite litt, og hvis det byr seg en mulighet for flere personer i en slik setting til å komme seg over i et annet selskap, ser han ikke bort fra at det vil skje.

-- Det folk er opptatt av nå er trygghet og stabilitet, sier Roen.