STRITT PÅ TOPPEN: Samsung er verdens største mobilleverandør, men nye smarttelefoner fra Kina gir Apple en sjangse til å utfordre Samsung i smarttelefonmarkedet. Foto: Samsung.
STRITT PÅ TOPPEN: Samsung er verdens største mobilleverandør, men nye smarttelefoner fra Kina gir Apple en sjangse til å utfordre Samsung i smarttelefonmarkedet. Foto: Samsung.

Samsung og Apple i smart toppstrid

Apple og Samsung strides om smarttelefontronen, men ingen selger flere telefoner enn Samsung og Android-leiren. Men det er Apple som tjener pengene i smarttelefonmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

IDC og Gartner rapporterer at Samsung og Apple for første gang er jevnstore smartmobilleverandører. I følger Gartner var Apple forbi Samsung for første gang i siste kvartal i fjor, mens IDC gir Samsung ledelsen.

Kongen på haugen

Samsung har vært verdens største mobilleverandør siden 2011, da de skjøv Nokia ned fra toppen. Men de har vært utfordret av fall i salg av klassiske mobiltelefoner og i rekordvekst i helt nye, avanserte og billige kinesiskproduserte Android-telefoner.

Selskapet er fortsatt verdens største leverandør av alle typer mobiler under ett, og for smarttelefonmarkedet for hele 2014.

Samsung hadde en markedsandel på 20,9 i totalmarkedet for hele året, og 24,7 prosent av markedet for smarttelefoner globalt. Apple på andreplass 10,2 prosent av totalmarkedet og 15,4 prosent av smarttelefonmarkedet, i følge Gartner. IDC rapporterer lavere markedsandeler for begge leverandører i sin analyse.

Det ga en vekst på om lag 1,9 prosenpoeng for Apple, og et fall på 3,7 prosent for Samsung, året sett under ett.

Totalt solgte Samsung 392,6 millioner telefoner i 2014. 307,6 millioner var smarttelefoner. Apple solgte 191,4 millioner av sine telefoner, 74 millioner i siste kvartal.  

Blør til Kina, trues av Apple

Markedsandelene i smarttelefonmarkedet det siste halvåret har vært bare sorgen for den koreanske giganten. Litt har gått til Apple og deres nylanseringer, men mest har forsvunnet til nye kinesiske rivaler.

I det rene smarttelefonmarkedet kunne Apple notere seg for et par prosentpoeng vekst i markedsandeler i fjerde kvartal, opp til rett under 20 prosent. Samsung tapte nesten ti prosentpoeng i samme periode, sju av dem til helt nye kinesiske produsenter.

Av de nye er Xiaomi den kinesiske aktøren som vokser raskest, med resepten heftig maskinvare til en slikk og ingenting.  

Veksten i smarttelefonsalget i fjerde kvartal var på formidable 29,9 prosent. For året under ett var veksten 28,4 prosent for smarttelefoner. Dermed var to av tre mobiltelefoner, 1,2 milliarder, smarttelefoner til sluttbruker i fjor.  

I følge IDC har Samsung 20,01 prosent, Apple 19,85 prosent i fjerde kvartal. Gartner hevder at Apple har 20,4 prosent, Samsung 19,9 prosent i smarttelefonmarkedet i fjerde kvartal.

Forskjellen dreier seg om rundt en halv million enheter for begge analyser.

Smarte telefoner vinner

Bildet kompliseres ikke bare av nye kjente og ukjente leverandører - Lenovo/Motorola og Huawei vokser begge med sin base i Kina. Men at vekstmarkedene i Asia og Afrika vil ha smarttelefoner og klassiske telefoner dermed har lavere salg spiller inn på salgsbalansen.

Gartner peker på at Apple endelig ser ut til å ha fått det til i Kina, et marked selskapet har slitt med. En salgsvekst på 56 prosent, om enn fra lavt nivå, er godt nytt. Men Apple er fortsatt en mygg målt mot himkoket av Androiddrevne smarttelefoner.

I hjemmemarkedet USA hadde Apple en vekst på 88 prosent på slutten av fjoråret.

Populært pengesluk

Det er ingen er tvil om at Android er ubestridt global systemleder - fire av fem smarttelefoner, drøyt en milliard smarttelefoner, kjører Linux-varianten kontrollert av Google. Apple har femten prosent, og Windows Phone, Blackberry og andre systemer som Samsung Tizen er henvist til å dele på fattige 3-4 prosent.

Pris har vært en av flere ubetingete suksessfaktorer for Android. Der har Apple valgt en mer lønnsom strategi, og for deres femtedel av markedet har de nær nitti prosent av overskuddet. Android får elleve prosent av overskuddet for sin gigantandel av salget. Samsung tar mesteparten av dette overskuddet.