Firefox bommer på mobil

Juni-tallene viser dårligste trafikktall på fem år for Mozillas Firefox-nettleser.

Publisert Sist oppdatert

Det er særlig Android-versjonen av Firefox som trekker ned. Det lover dårlig for Firefox i en tid da veksten i nettleser-bruken er størst på de mobile plattformene.

I de globale nettleser-målingene som California-firmaet Net Applications står bak, nådde Firefox en samlet markedsandel for både pc- og mobil-versjonen på 12,9 prosent.

Dette er det laveste tallet som er registrert på disse målingene siden amerikanske Computerworld begynte å dekke dem regelmessig for fem år siden.

Mozillas hovedproblem synes å være at utviklerorganisasjonen ikke greier å skaffe seg særlig mange tilhengere blant mobilbrukere, skriver Computerworld.

Selv om Firefox har vært tilgjengelig på Android ganske lenge og operativsystemet Firefox OS har begynt å dukke opp på et mindre antall smarttelefoner, er markedsandelen til mobil-nettleseren fra Mozilla bare på sju tideler av en prosent – og bare en tredjedel så mye trafikk som den nest svakeste mobilnettleseren på markedet, Microsofts Internet Explorer.

Skrivebordsutgaven av Firefox har mistet markedsandeler i åtte måneder på rad og landet i juni på 15,4 prosent. Det er en nedgang på 3,6 prosent i løpet av det siste året.

Dårlig timing

Dette er uheldig timing, for Mozillas nåværende kontrakt med Google går ut i november. Avtalen, som gjorde Googles søkemotor til standard søkemotor for de fleste Firefox-brukerne, har stått for størsteparten av Mozillas inntekter.

I 2012, det siste året med tilgjengelige finansdata fra Mozilla, betalte Google trolig rundt 272 millioner dollar (nærmere 1,7 milliarder kroner) til Mozilla. Dette utgjorde da rundt 88 prosent av alle inntektene til Mozilla, skriver Computerworld.

Når Mozilla nå går inn i forhandlinger om å fornye avtalen med Google, gjør de det fra et mye svakere utgangspunkt enn forrige gang. Totalt har Mozilla/Firefox hatt en nedgang i antall brukere på 43 prosent siden juni 2011.

Svakt for Safari også

Også Apples Safari-nettleser får stadig dårligere trafikktall, med en jevn nedgang på mobilsiden og et kraftig fall på skrivebords-versjonen av nettleseren.

Apple ligger enda dårligere an enn Mozilla. Den samlede trafikkandelen for Safari både på skrivebordet og mobilt endte på 12,3 prosent i juni, ned fra 13,1 prosent fra april.

Nesten to tredjedeler av Safari-trafikken i juni skjedde via iOS, altså på iPad og iPhone.

Google vinner

Og vinneren er – Google. Mesteparten av nedgangen for Firefox og Safari ser ut til å utgjøre veksten for Google Chrome. Chromes samlede andel av nett-trafikken på skrivebordet og mobilt endte på 22,6 prosent i juni – opp 1,5 prosentpoeng fra april.

Google sto for hele 39,4 prosent av all nettlesertrafikk på mobile enheter i juni. Hvis utviklingen for både Google og Apple fortsetter som den har gjort i senere tid, kan Google komme til å gå forbi Apple som den største aktøren innen mobil nettlesertrafikk allerede i oktober.

Likevel var det på skrivebordssiden at Google hadde den største fremgangen i juni, med gjennomsnittlig 19,3 prosent av nettlesertrafikken. Dette er ny rekord for Chrome, som kom på markedet i 2008.

Explorer leder fortsatt

Totalt er det likevel fortsatt Microsoft Internet Explorer som har størst andel av nettlesermarkedet. Dominansen er imidlertid knyttet til skrivebordsnettlesing, der IE hadde en markedsandel i juni på 58,4 prosent, det beste resultatet siden februar 2011.

På mobilsiden er det derimot elendige tall for Internet Explorer, med en markedsandel på bare to prosent.

Den samlede markedsandelen for IE mobilt og på skrivebordet endte på 48,4 prosent, det vil si uendret fra april.

Opera-vekst

Norske Opera Software ligger fortsatt ganske lavt i dette selskapet, med en samlet markedsandel i juni på 2,2 prosent, som vel å merke er fremgang siden april, da tallet lå på 1,8 prosent.

Operas styrke ligger på den mobile siden, som sto for 62 prosent av trafikken til Opera. Avtalen med Microsoft om at Operas Android-nettleser skal være standard-nettleseren på Nokia-smartmobilene, kan godt skape økt vekst for Opera, skriver Computerworld.

Statistikken fra Net Applications er basert på overvåking av 40.000 nettsteder verden rundt, med i alt 160 millioner unike brukere.