Apple åpner opp for Google-annonser
Utviklere hevder at Apple nå har godkjent flere applikasjoner for iPhone som bruker Googles annonsenettverk.
Apple har tidligere uttalt at de ikke vil tillate annonser fra et annet annonseverk enn Apples eget som går under navnet Iad. Dette fikk Google til å heve stemmen i forrige uke hvor de anklaget Apple for konkurransehemmende virksomhet.
Forrige måned gikk det rykter om at også amerikanske myndigheter vurderte å starte en etterforskning av Apples retningslinjer når det gjelder annonsering.
Har fått applikasjoner godkent
I en artikkel i Wall Street Journal i forrige uke, sa flere utviklere at de har fått sine applikasjoner godkjent av Apple, selv om disse applikasjonene bruker Googles annonsenettverk, Mobile Adsense og Admob.
I april endret Apple sin utvikleravtale for applikasjoner som er ment for Iphone og Ipad. I den nye avtalen forbød Apple en tredjepart å samle inn informasjon om brukere. Ifølge bransjeanalytikere ble den nye brukeravtalen oppfattet som at Apple ikke ville tillate noen utenforstående annonsenettverk på selskapets plattform.
Myket opp reglene
I juni lettet Apple på reglene i utvikleravtalen og varslet at en tredjepart nå kan samle inn informasjon og vise annonser på Apples plattform, så lenge annonsen ikke eies av et selskap som også produserer mobiltelefoner og operativsystemer.
De nye reglene ble oppfattet som Apple ønsket å stenge ute konkurrenter som Google og Microsoft fra sin plattform.
Det er fortsatt uklart hvorfor Apple ikke har overholdt den nye utvikleravtalen og godkjent applikasjoner som kjører annonser fra Googles annonsenettverk. Ifølge Wall Street Journal kan det være fordi Apple prøver å unngå en etterforskning av amerikanske myndigheter.
Verken Apple eller Google vil kommentere saken, skriver Wall Street Journal.