Tysk elektronikkgigant til Norge

Media-Saturn vil etablere seg i Norge neste år, og utfordre Elkjøp og Expert.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske hjemmeelektronikkjeden Media-Saturn er allerede etablert i Sverige, og skal etter planen fortsette sin satsing i Norden ved å etablere seg i Norge neste år, skriver Idg.se.

Her til lands kontrollerer Elkjøp og Expert 80 prosent av den norske elektronikk- og hvitevarebransjen på nær 30 milliarder kroner, ifølge en rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) fra 2010.

Under et analytikertreff i Barcelona nylig la Media-Saturns konsernsjef Horst Norberg frem planene for selskapets videre ekspansjon. Konsernledelsen skal være misfornøyd med bare å ha åpnet syv nye butikker i hjemlandet Tyskland i 2010, og ser seg nødt til å øke veksten, skriver den tyske avisen Lebensmittel Zeitung ifølge Idg.se.

To forhandlerkjeder

Media-Saturn Holding har hovedkvarter i Ingolstadt i Tyskland, og eier de to forhandlerkjedene Media Markt og Saturn.

Konsernet har tilsammen 800 butikker i 17 europeiske og asiatiske land, og mer enn 300 millioner kunder besøkte Media Markt- og Saturn-utsalg i løpet av 2009, går det frem av selskapets nettsider.

Saturn til Norge

I Sverige har konsernet valgt å benytte Media Markt-kjeden, mens i Norge er det søsterkjeden Saturn som planlegges lansert. Det er ikke stor forskjell på de to merkevarene, begge kjedene selger forbrukerelektronikk av alle slag.

Kommunikasjonsdirektør i Expert, Philip Straumsheim, sier til Computerworld at det blir spennende med en ny aktør i markedet.

- Media-Saturn er en storspiller ute i Europa. Vi har Expert-butikker i Sverige, der jeg tror Media Markt etablerte seg i 2006. Derfor er vi godt kjent med konkurransen dette innebærer, sier Straumsheim.

- Det er uansett bra for kundene med økt konkurranse i markedet, sier Straumsheim.

Det er det tyske handelskonsernet Metro Group som har aksjemajoriteten i Media-Saturn. Metro Group ble etablert i 1964, og er verdens tredje største vare- og detaljhandel, etter franske Carrefour og amerikanske Wal-Mart, ifølge Reuters.