Lettere med nettbrett

Tyrkiske Pegasus Airlines tar i bruk "electronic flight bag" levert av Scandinavian Avionics.

Publisert Sist oppdatert

Den gammeldagse flight bag-en, en regelrett murstein på 45 kilo, er raskt på vei til å bli et dårlig minne. Kofferten inneholder alt pilotene trenger for å fly trygt fra A til B, fra operasjonsmanualer, avgangsberegninger og vekt- og balanseberegninger til kart.

I fjor gikk både SAS og Norwegian over til elektronisk flight bag (EFB) på nettbrett (Ipad for SAS, Panasonic Toughpad for Norwegian), og nå følger tyrkiske Pegasus Airlines etter, og bytter ut flight bag-en med Panasonic Toughpad FZ-G1, Windows 8 Pro og programvare fra Scandinavian Avionics.

Dette er mer eller mindre tilsvarende løsning som Norwegian tok i fjor vår, med programvare og Toughpads.

Fordelene er mange, og forteller Pegasus at de vil spare både tid og penger gjennom blant annet å redusere vekt og antall fysiske dokumenter og diagrammer for hver flight, og ikke minst i og med at oppdateringer skjer elektronisk og ikke må gjøres med kopimaskin eller penn og papir.

- Bruk av ny teknologi er viktig for å optimalisere våre daglige prosesser, sier tekniker Ridvan Goktay i Pegasus Airlines i en melding. Han mener også at den nye løsningen vil overstige de antatte driftsmessige fordelene.

Planen er at samtlige av flyselskapets flåte av Boeing 737-NG-fly skal utstyres med løsningen i løpet av neste år.

Michael Truelsen, konsernsjef i Svandinavian Avionics, er veldig glad for å ha signert nok en kunde, og mener suksessen ligger i kraftig programvare sammen med forholdsvis rimelig og komersiell maskinvare som eksempelvis Panasonic Toughpad.

I motsetning skal flere av de konkurrerende teknologiene fatte seg på egenutviklet maskinvare, som er dyrere å reparere og skifte ut ved nødvendighet.

- Vi er overbeviste om at vår løsning, som er valgt av flere ledende europeiske flyselskap og nå også Pegasus Airlines, er det rette valget for fremtiden, avslutter Truelsen.