Suksess med IKT-prosjekt

Sommerjobb endte med fast stilling for NTNU-studenten Marte Løge, og det før hun er ferdig med masteroppgaven i datateknikk.

Publisert Sist oppdatert

-Vi visste ikke hvor vi skulle, eller hva vi skulle jobbe med, forteller Marte Løge (23). Sammen med medstudenten Morten Noddeland gikk de en spennende sommer i møte da de troppet opp på Itera for å møte en hverdag som arbeidstakere innen feltet de har fordypet seg i.

For Marte resulterte sommerjobben i fast ansettelse. Men først må hun gjøre unna et år til på skolebenken.

Smakebit på arbeidslivet

Itera rekrutterer hvert år en gruppe med studenter som de plasserer ut på prosjekter hos kunde for å kunne gi studenter en smakebit på arbeidslivet som konsulent.

Marte, som studerer datateknikk, og Morten som studerer informatikk havnet hos Gjensidige. Første dag i sommerjobben fikk NTNU-studentene vite at temaet de skulle jobbe med denne sommeren var å finne en løsning på hvordan man får IKT og forretningssiden i Gjensidige til å kommunisere sammen, og gjøre IKT mer åpen og transparent.

Marte fant en utfordring allerede første dagen i sin nye sommerjobb da hun fikk problemer med å logge seg inn på intranettet hjemmefra etter endt arbeidsdag.

Dermed begynte jobben for å finne en løsning på sommerens prosjekt.

IKT på 123

-Vi angrep problemstillingen ved å få et overblikk over organisasjonen. Det ferdige prosjektet ble en demo på en landingsside for å få IKT synlig. Denne ble hetende IKT på 123, forteller hun mens hun viser frem det ferdige prosjektet.

- Øverst på landingssiden er den viktigste informasjonen som support og hvordan man logger seg på nettet. Nedover på siden kommer mer utfyllende informasjon, forteller hun fornøyd.

- Vi som studenter har gjennom sommeren skapt verdi for et selskap. Det er en god følelse, sier hun videre.

Suksess med studenter

At studentene har skapt verdi for selskapet er også Gjensidige og Itera enige i. De to firmaene er strålende fornøyde med begge studentenes innsats, og Marte har allerede blitt tilbudt jobb hos Itera.

-Det er gøy å få inn studenter. Det er friskt og gir nye impulser. Helt nødvendig og gir enda mer nærhet til kunden, sier Øystein Høydalsvik som er ansvarlig for prosessutvikling i IKT hos Gjensidige. Han fungerte som studentenes veileder under prosjektet. Selv om han var sikker på at det gikk bra på med studentene, var han innom kontoret flere ganger i løpet av sommerferien for å følge med på utviklingen. Også Ikt direktør Per Kåre Olsen var trygg på at det gikk bra med studentene.

- Vi har ikke noe å tape på å ta inn studenter, det er alltid gøy å få inn yngre krefter, sier Olsen.

Niko Nyström, som jobber som Kornserndirektør for Technology Consulting i Itera, mener rekruttering er viktig.

- Et slikt prosjekt er en god løsning for alle parter. Studentene får utfordrende oppgaver og utvikles, Gjensidige får løst noen viktige oppgaver og får nye ideer og Itera styrker partnerskapet med Gjensidige og får nye, dyktige ansatte, sier Nyström som hadde ansvaret for å støtte Marte og Morten i Gjensidige.

Marte som har studert i fire år, og som nå skal fullføre masteroppgaven, synes prosjektet har vært givende og gleder seg til å komme ut i jobb.

- Det er utrolig spennende og lærerikt for en student å få dykke inn i en så stor IKT organisasjon! Det er ikke noe man får lære på skolebenken. Jeg setter stor pris på at Itera har et godt samarbeid med spennede kunder som tar steget å satser på studenter. Det er betryggende for meg som kommende ansatt til neste høst at Itera har slike kunder. Det blir gøy å komme i jobb, jeg gleder meg til å begynne i Itera, smiler hun.