- Start med mobil og skalér opp!

INTERVJUET: Thomas Rasch Brastad i Mobiletech har en klar ide om hvem som vil lykkes med mobile løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Thomas Rasch Brastad i Mobiletech holdt nylig foredrag om hva som skal til for å lykkes med mobile løsninger. Ett råd var å tenke mobilt fra første stund.

- Du hevder at de aller færreste virksomheter har gode løsninger for smartmobiler og nettbrett?

- Ja. Forskjellige undersøkelser i USA og internasjonalt viser at bare rundt 20 prosent av de største selskapene har støtte for mobile enheter.

- Og bare syv prosent støtter ulike terminaler, altså tar hensyn til slikt som skjermstørrelse, tastatur, hastighet og så videre. Det finnes imidlertid ikke noen tall på hvor mange av disse løsningene som er effektive.

- Trenden er at markedet for mobile enheter blir mer fragmentert og komplisert. Det kommer flere plattformer og enda flere enheter med forskjellige egenskaper. Mobiletech har hatt veldig tro på web, som jo gjør det mulig å foreta tilpasninger for de enkelte enhetene sentralt før data sendes. Nå viser det seg at app-bølgen er blitt en hodepine for mange.

- Du mener det blir mindre populært å utvikle app-er?

- Det er en tydelig trend, og henger sammen med at du får veldig tungt vedlikehold med forskjellige plattformer og enheter.

- Men jeg sier ikke at native app-er er feil, de kan være den riktige veien å gå i enkelte løsninger, mens andre kan være rene web-løsninger eller hybrid-løsninger. Det viktige her, er at brukeren ikke bryr seg så lenge løsningen gir en rask og god brukeropplevelse.

- I dag er ulempene med tidligere web-teknologi stort sett eliminert, så hvis du ikke har spesielle grunner for å lage en native app, bør du gå for web. Stort sett blir det et spørsmål om løsningen innbærer at du skal kunne bruke den offline. En viktig driver for web i tillegg til vedlikehold er kostnader ved å utvikle. Hver gang det kommer noe nytt, må du tilpasse native app-er noe som gir uforutsigbare kostnader.

- Jeg synes jeg hører HTML5?

- HTML5 gir mange flere muligheter på mobil enn tidligere , men det er fortsatt en del utfordringer som må håndteres. Som for eksempel å gjenkjenne klientenheten og tilpasse data som sendes til den.

- Her kan jeg også nevne "responsive web design", som ikke må blandes sammen med HTML5, men som er en design-metodikk. Den går ut på å dynamisk endre skjermbildet i forhold til størrelsen på skjermen eller vinduet den vises i. De forskjellige elementene blir skalert eller flyttet på, slik at det gir så god brukeropplevelse som mulig. Det fungerer særlig godt for enkle nettsteder, for det er krevende å utvikle med, men det blir bra.

- Igjen bryr dette ikke brukeren, som vil at ting skal gå fort og at det virker. Det siste er vesentlig, for det finnes mange løsninger utviklet med "responsive web" som virker godt på en pc, men som ikke kan brukes på mobil. Ofte fordi løsningen er laget slik at den sender over mye data for å foreta skalering på klientsiden, noe som ikke passer så godt med mobilklienter.

- Men båndbredden i mobilnettene nærmer seg jo den folk har hjemme og på jobb?

- Det er en argumentasjon jeg ikke godtar, for all erfaring viser at brukernes og applikasjonenes krav øker mer enn økningen av båndbredden. 4G er ingen løsning i seg selv.

- Du jobber for et firma som har holdt på med mobile løsninger siden 2005, men synes det fortsatt er mange virksomheter som henger etter?

- I 2005 var det vel først og fremst mediene som etterspurte mobile løsninger. Det var der vi startet, og siden har mediene i stor grad drevet frem innovasjonen på mobil web. Men for stadig flere bransjer er det gått fra kjekt å ha til å bli et krav til mobil løsning. En av de hotteste bransjene på mobil web nå er retail, som ser etter konkurransefortrinn.

- Før var det om å gjøre å få kunden inn i butikken. Nå går kundene inn i butikken med mobilen og sjekker prisene på nettet. Og kanskje handler de hos konkurrentene der og da, også.

- Tidligere var det viktigste for kjedene å ha gode søk mot pris og lagerstatus. Nå er det å finne ut hva som skal til for å få kunden til å kjøpe. De som tar tak i dette vinner. Og her er hastighet viktig. Men også enklere betalingsløsninger, som begynner å materialisere seg, men der ligger vi bak Sverige og Danmark.

- Det finnes vel flere betalingsløsninger?

- Dette er ikke så mye et teknisk spørsmål, men handler mer om hvordan pengestrømmen skal gå. Men uansett løsning, må den være rask. Når du handler på mobil har du ikke like god tid som når du sitter hjemme foran pc-en eller står i butikken.

- Så var det dette med "tenk mobilt først"?

- Det er en metodikk som er populær og fornuftig hvis du starter med blanke ark eller skal bygge om en løsning fra bunnen. Det er enklere å starte med tilpasning for mobile klienter og så skalere opp. Det tvinger deg til å finne kjernen i budskapet ditt og løsningen som sådan.

Intervjuet

Navn: Thomas Rasch Brastad

Stilling: Salgsdirektør i Mobiletech

Aktuell med: Oppfordrer til å tenke mobil web først