Kjenner ikke til Altinn
Av 2.000 bedrifter sier 59 prosent at de ikke har hørt om den offentlige skjemaportalen Altinn.
Blant de som har hørt om Altinn, oppgir to av tre at bedriften har rapportert og innlevert offentlige skjemaer gjennom portalen.
Kjennskapen til Altinn er størst i Finnmark og Buskerud, og lavest i Agder-fylkene.
Venter økt bruk
Ni av ti bedriftslederesom har sendt inn offentlige skjermaer gjennom Altinn mener at samtlige offentlige skjemaer bør være å finne i portalen. Nesten like mange venter å øke bruken av Altinn fremover.
- Det er svært positivt at hele 83 prosent av dagens brukere regner med å bruke Altinn i økende grad fremover. Men det krever at Altinn, og ikke minst etatene som har ansvaret for de enkelte skjemaene, blir stadig flinkere til å forenkle skjemaarbeidet for bedriftene, sier Finn Bergesen jr. i NHO.
Mindre tid på skjemaveldet
Undersøkelsen viser at 58 prosent av de som har benyttet Altinn, mener det er enkelt å bruke løsningen. 29 prosent er uenige og 13 prosent svarer vet ikke.
- Det er positivt at flertallet av brukerne oppfatter Altinn som enkel å bruke, men løsningen har også hatt sine barnesykdommer, sier leder for Altinn, Hallstein Husand, ved Brønnøysundregistrene.
Næringsminister Børge Brende sier i en kommentar at det er viktig for bedriftene og samfunnet at næringslivet bruker mindre tid på rapportering og mer tid på å skape verdier.
- Det er derfor en prioritert oppgave å forbedre Altinn og sikre at stadig flere offentlige skjemaer legges inn i portalen, sier Brende.
Med så langt
Altinn er en portal som skal sikre enklere innrapportering for bedrifter og privatpersoner. Så langt deltar Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå, Brønnøysundregistrene, Lånekassen, Konkurransetilsynet, Kreditttilsynet, Fiskeri- og kystdepartementet, Norges Bank, Økokrim og Produktregisteret.
Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2004 av Perduco, blant 2.000 bedrifter for Altinn sentralforvaltning ved Brønnøysundregistrene.