Klagestorm mot Elkjøp

Forbrukerombudet oppfordrer kundene å klage på Elkjøps markedsføring når selskapet ikke kan levere varene de annonsere med.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerombudet har i det siste opplevd en økning i klager fra forbrukere som reagerer på at Elkjøp ikke har varene de annonserer i forretningene.

På bakgrunn av dette oppfordrer Forbrukerombudet Elkjøp i et brev å endre markedsføringen. Ifølge brevet er forbudsvedtak aktuelle hvis Elkjøp neglisjerer brevet, og ikke endrer måten de presenterer vareutvalget på.

LES I KANALBLOGGEN: Rydd opp i netthandelen

Forbrukerombudet har sendt klagene videre til Elkjøp slik at selskapet kan rette opp i enkelttilfeller. I tillegg får elektronikkselskapet sjansen å bedre rutiner som skal sikre at tilbudene i annonsering virkelig er tilgjengelig.

- Dersom varene ikke fins i butikkene, kan en heller ikke annonsere dem. Dette må Elkjøp snart forstå, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Han oppfordrer forbrukerne også å klage til Forbrukerombudet hvis de opplever flere tilfeller av samme sak.

Gir annonsegaranti

Elkjøp beklager tilfeller hvor kunden ikke har fått tak i produktene som ble annonsert, og lover bedring.

- Vi beklager overfor kundene at dette skjer. Dette kan hende i enklettilfeller. Derfor gir vi annonsegaranti, som betyr at kunden inntil tre dager etter at annonsebilaget kom ut har rett til å kjøpe et tilsvarende eller bedre produkt for samme pris som nevnes i annonsen, forteller Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp.

Indresøvde kan ikke forklare hvorfor Elkjøp har fått såpass mange klager at Forbrukerombudet reagerer, men lover at alle kunder som ikke har fått varene sine skal få hjelp.

- Vi er glad for det hvis Forbrukerombudet kan hjelpe oss å bli bedre. Vi skal se på alle enkeltilfeller og hvis kunder har rett på varene skal den få det, sier hun

Regler

Følgende generelle krav stilles av Forbrukerombudet ved markedsføring av tilbud:

- Opplysninger om hvor omfattende salget er må være korrekte. Dersom det bare finnes et lite antall av produktet eller tilbudet at man erfaringsmessig må regne med å bli utsolgt raskt, må antallet produkter tydelig vises i markedsføringen.

- De markedsførte varene må i utgangspunktet være til salgs i alle forretninger som er omfattet av markedsføringen. Dersom dette ikke er tilfelle, må det være tydelig opplyst hvilken forretninger som ikke har varene.

- Markedsførte annonsegarantier, som stiller ytterligere krav til at varene er tilgjengelig, må oppfylles.

LES OGSÅ: Fikk nok av Dell