Apple bekymret for iPod nano
iPod salget synker. - Vi må formidle budskapet bedre, sier Apples europasjef.
Apple har ikke for vane å prate om hvor bra selskapet gjør det på de ulike markedene ved kvartalsrapporter og lignende, men i et intervju med britiske Guardian har Apples europasjef, Pascal Cagni, lettet litt på sløret når det gjelder det europeiske markedet.
MacBook-serien selger svært godt i Europa og hadde en økning på hele 35 prosent sammenlignet med i fjor. «Back-to-school»-kampanjen (hvor man typisk får en iPod touch gratis når man kjøper en bærbar Mac) har dessuten vært en stor suksess i hele regionen. Ifølge Cagni har Apple cirka 20-25 prosent av utdanningsmarkedet i de europeiske landene.
Apple kan vise til gode salgstall for både MacBook og iPhone, men iPod-salget er på vei nedover. I det siste kvartalet hadde selskapet en salgsnedgang på 8 prosent sammenlignet med i fjor. I Europa holder salget seg fortsatt stabilt, men Apple er likevel bekymret.
- Markedet yter ikke iPod nano rettferdighet. Du får 8 gigabyte lagringsplass pluss et kamera for 115 pund [1 250 kroner], forteller Cagni.
- Vår jobb er å formidle budskapet bedre. Vi må uttrykke det klarere slik at folk blir overbevist om hva vi gjør, sier han.
iPod nano ble lansert 9. september, tre uker før det siste regnskapskvartalet i 2009 ble avsluttet. Mp3-spilleren har både fm-radio og videokamera. Det er nå åtte år siden Apple lanserte sin aller første iPod. I USA har Apple rundt 70 prosent av mp3-spiller-markedet.