Tør du bruke iPad på jobben?

Mye sikkerhetsteknologi i iPad og iPhone.

Publisert Sist oppdatert

En iPad er et mye mer personlig elektronikkverktøy enn en Mac eller pc. Det finnes vel også dem som mener at iPad og lignende nettbrett bare er for leketøy å regne.

Like fullt er iPad og iPhone på full fart inn i bedriftene – til høyst seriøs bruk. Og da kommer spørsmålet: Er iPad og iPhone sikre nok, eller representerer de en ny sikkerhetstrussel mot de bedriftene som slipper dem inn døra?

Apple selv er veldig klar på at iPad og de nyeste versjonene av operativsystemet iOS, særlig fra versjon 4.2 – vi er i skrivende stund på versjon 4.3.1 – er godt forberedt på et liv i bedriftenes tjeneste. Det er en masse sikkerhetsteknologier innebygd i iPad-operativsystemet, fremholder Apple.

Sentrale forhandlere, som for eksempel Humac, gjør sitt for å få frem budskapet om at spesielt iPad er et verktøy med stort potensial i jobbsammenheng.

Siden iPad kom i salg i Norge i slutten av november i fjor, har Humac kjørt en rekke seminarer om iPad som bedriftsverktøy. Seminarene har vært rettet blant annet mot IT-avdelingene hos en del av kundebedriftene.

Macworld.no har vært til stede på et av seminarene, der Apple selv har vært med for å fortelle om sikkerhetsspørsmålene omkring bruk av iPad i bedriftene.

Innholdet i denne artikkelen er først og fremst basert på Apples og Humacs fremstillinger av hvordan iPad best kan tilpasses bruk i bedriftssammenheng – Macworld.no har foreløpig ikke hatt anledning til å prøve ut sikkerhetsforanstaltningene på egenhånd.

Nettverk og synkronisering

Budskapet fra Apple er at iPad lar seg integrere i de fleste nettverk. Fra og med forrige iOS-versjon, 4.2, var det kommet inn en anselig mengde bedriftsstøtte i operativsystemet. For eksempel er det full støtte for Exchange Server 2010, pluss forgjengerne Exchange Server 2007 og 2003.

E-post-klienten i iOS kan kobles mot de fleste e-postsystemer, ifølge Apple, og det samme gjelder kalender og kontaktdatabaser.

Det er også støtte for Lotus Notes Traveler, et push-basert e-postsystem som også gir tilgang til kalender, adressebok og huskelister for mobile Lotus Notes-brukere. Støtten omfatter også VPN-løsninger – i det hele tatt det meste som finnes av protokoller.

Sikkerhet og kryptering

iPad og iPhone støtter streng passordpolitikk hvis firmaet ønsker det. Mye kan styres sentralt – aktuelle fagbegreper er device restrictions og policy enforcement.

Viktig for sikkerheten til enheter som brukes i bedriftssammenheng er kryptering. iOS støtter avansert kryptering der alt alltid er kryptert. Man kan også operere med kryptering på filnivå og kryptere e-post og tredjeparts apper.

Hvis iOS-enheter mistes eller blir stjålet, er det viktig at innholdet ikke kommer på gale hender. iOS støtter derfor flere former for sletting av innhold, både remote wipe og local wipe. Også trafikken til og fra iPad-en kan krypteres og beskyttes, og man kan legge på streng autentisering.

For øvrig må alle applikasjoner sertifiseres, og appene kjører i sin egen sandbox – sandkasse – slik at de ikke kan gjøre noen ugagn i andre deler av systemet.

iOS opererer med konfigureringsprofiler, som er nøkkelen for å kontrollere hvordan iPad-en skal oppføre seg.

iPhone Configuration Utility finnes både for Mac og Windows og lastes ned fra Apples nettsider. På Mac-en blir dette programmet liggende i Verktøy-mappen og brukes til å sette opp konfigurasjonsprofiler, som er XML-filer som styrer enhetenes sikkerhetsnivå, VPN-oppsett, trådløst nettverksoppsett, Exchange-oppsett, e-postoppsett og mye annet, samt hvilke sertifikater som skal benyttes i bedriften.

Konfigurasjonene kan distribueres kablet eller trådløst. IT-avdelingen kan ta seg av dette, men ifølge Apple trenger ikke bruke IT-avdelingen til å distribuere konfigurasjonsprofilene.

Via server i bedriften kan IT-avdelingen holde god oversikt og kontroll over distribuerte iPad-er, iPhone-er og så videre.

iTunes – ikke bare musikk

Apple har et aldri så lite troverdighetsproblem i IT-avdelingene rundt omkring. Det er iTunes-programmet fra Apple som brukes til å administrere og synkronisere iOS-enheter som iPad, iPhone og så videre. Problemet er at mange IT-folk er litt skeptiske til iTunes, som de oppfatter som et program som bare brukes til å administrere musikk og video, ikke IT-sikkerhet.

Men faktum er at iTunes er det sentrale programmet når man innfører iPad i bedriften, både når det gjelder konfigurering, synkronisering, sikkerhetskopiering og mange andre forhold.

Trøsten er at det er gode muligheter for å styre restriksjoner via iTunes, for eksempel at tilgangen til iTunes Store blir blokkert. Dermed kan ikke de ansatte sitte og laste ned musikk og video i arbeidstiden.

Apper for business

Spørsmålet om det er noen vits i å bruke iPad på jobben, avhenger av om det finnes noen programmer der ute som kan brukes i jobbsammenheng. Alle har jo hørt om hvor mange titusener av programmer det finnes for iPad hos Apples programbutikk – i skrivende stund angivelig over 350 000 apper totalt for iPhone, iPod touch og iPad, hvorav over 65 000 er spesialtilpasset for iPad.

Mye av dette er naturligvis underholdning, spill og generell programvare som ikke er nyttig i bedrifter, men i den store app-massen finner man også en god del som kan anvendes seriøst i en bedrift, i en offentlig etat, på et sykehus, i en utdanningsinstitusjon og så videre.

Blant annet finnes det en god del kontor-relatert programvare, for eksempel Apples iWork-programmer, som omfatter tekstbehandling, regneark og presentasjon der filene kan utveksles med Microsoft Office-filer.

Det finnes skisseprogrammer, organisasjonskart og flytdiagrammer, samt programmer til å kommunisere med CRM-systemer.

I tillegg er iPad bra til opplæringsbruk via podcaster, men det finnes også en del mer rene opplærings- og skoleløsninger. Trenger du tekniske referanseprogrammer og tegneverktøy, er også slikt tilgjengelig.

Hva med iPad i handelsvirksomhet? Jo, det finnes såkalte Point-of-sales-løsninger, og man kan til og med ta i bruk iPad som kassaapparat og drive vareopptellingen med den.

Kart- og lokaliseringsservice er også tilgjengelig via iPad.

Bedrifter som ønsker å anskaffe apper fra App Store til sine medarbeidere, kan kjøpe dem «i bulk» fra Apple. Da får man tilsendt kode fra Apple som kan distribueres i bedriften for nedlasting av appene direkte hos den enkelte medarbeider.

– Lag appene selv

Men selv om det er blitt lastet ned mer enn 10 milliarder apper fra Apples programvarebutikk, er det etter hvert blitt mange bedrifter som lager sine apper selv – det kalles gjerne for «inhouse app development».

Man kan lage apper ved hjelp av Apples utviklerverktøy. Portalen til denne verdenen er Apples iOS Dev Center .

I tillegg til å lage apper ved hjelp av Apples iOS-utviklerløsning kan man også lage webapplikasjoner for iPad ved hjelp av HTML, CSS og JavaScript.

I det hele tatt finnes det nå en hel underskog av apper for iPad som bare brukes i den bedriften de er lagd for og som nærmest lever sin egen tilværelse som en bedriftshemmelighet.

Unngå fellene

Rett ut av boksen er egentlig ikke iPad helt klar for bruk i bedriftene. – Man må forberede den på oppgaver i business-livet, understreker teknisk direktør Alan Gordon i Humac-gruppen.

Han medgir at det er noen feller man lett kan gå i hvis iPad-en ikke forberedes skikkelig for bedriftsoppgaver.

– For eksempel er det utrolig viktig å beskytte iPad-en med oppstartkode, sier Gordon. – Det vil kanskje ikke helt kunne stoppe en tyv i få tilgang til iPad-en, men det vil i hvert fall forsinke tyvens mulighet til å hente ut data fra en stjålet enhet – forhåpentlig nok til at man kan fjernslette innholdet.

Humacs anbefaling til bedrifter som ønsker å slippe til iPad, er at IT-avdelingen først bør lage et standardisert oppsett, og at brukerne må forholde seg til iTunes for synkronisering, oppdatering og så videre. IT-avdelingen må i neste omgang sørge for sentralisert vedlikehold – og iTunes er nøkkelen, ifølge Alan Gordon, som er ubøyelig på dette punktet: – Mange ønsker nok sikkert å unngå aktivering via iTunes, men det skal de!

Når det gjelder bruk av apper, anbefaler Gordon at bedriften oppretter en «app-portal» med en liste over de apper som bedriften anbefaler at de ansatte bruker. Standard-apper kjøpes via App Store.

– Stor tro på iPad i bedriftene

Humac har stor tro på bruk av iPad i næringslivet. – Ja, jeg har gode erfaringer med dette fra Tyskland, sier markedsdirektør Jens-Peter Heymann hos Humac til Macworld.no.

– Både store og små bedrifter kan ha nytte av iPad. Selv en liten hårfrisørbedrift vil sikkert kunne finne fordeler med iPad, sier han.

Det er for øvrig ikke bare handels- og produksjonsbedrifter som kan bruke iPad. Heymann påpeker at det er en masse anvendelsesmuligheter for iPad på det medisinske feltet. I tillegg vil Humac satse mye på iPad på utdanningssektoren.

– Hvordan forbereder Humac seg på å betjene bedriftsmarkedet for iPad?

– Vi har lang erfaring i å selge IT-løsninger til store bedrifter. Dette i kombinasjon med at vi har mye kunnskap blant våre medarbeidere på alle felter som berører spørsmålet om iPad i bedriftene, gjør at vi er godt forberedt på å betjene dette markedet, sier Heymann.

Han legger til at iPad-salget generelt også bidrar til å styrke Mac-salget til næringslivet.