Lcd-boom i 2006

Samsung er skråsikre på at 2006 vil bli selve gjennombruddsåret for flate tver.

Publisert Sist oppdatert

Markedssjefen i Samsung Electronics, David Steel, fortalte på CES-messen i Las Vegas at han tror 2006 blir det endelige gjennobruddet for lcd-tv-er.

Selskapet har i likehet med en rekke andre produsenter allerede fått merke en kraftig etterspørsel etter lcd-tver.

- i 2006 vil etterspørselen bli enda større, sier Steel til IDGs nyhetstjeneste.

Alle tilbakemeldinger vi har fått fra det amerikanske markedet tyder på at 2006 blir et spektakulært år når det gjelder antall solgte lcd-tv-er.

Steel estimerer at det på verdensbasis vil bli solgt mellom 25 og 30 million slike tver i løpet av året. Dette er opp fra 19 millioner enheter i 2005. Apparatene som selges i år vil også være større.

Vil ha større skjermer

- Vi ser at etterspørsel etter modeller på 40-tommer og oppover beveger seg langt raskere enn forventet. Steel påpeker at dette gjelder spesielt for det europeiske markedet, som utgjør 41 prosent av totalmarkedet.

- Mens det i Europa tidligere ble solgt flest ordinære crt-tver på mellom 27-29-tommer, skulle man anta at de fleste nå ville kjøpte en lcd-tv på rundt 30-32 tommer. Imidlertid har vist seg at de fleste kundene foretrekker varianter på 40-tommer når de først skal handle.

Som et resultat av denne etterspørselen forventer Samsung at konkurransen skjerpes mellom lcd- og plasma-tver, ettersom disse teknologiene overlapper i dette størrelsessegmentet.

Under halv pris

Samsung er imidlertid i ferd med å øke størrelsen på sine lcd-tver på inntill 46 tommer. Selskapet har nå åpnet sine nye fabrikklokaler i Sør Korea som de har bygget i fellesskap med Sony. Denne produksjonslinjen er forbeholdt produksjon av lcd-paneler på 40 og 46 tommer.

Ifølge Steel har mer effektive produksjonslinjer ført til at prisene på en 40-tommers lcd-tv har falt fra 7 000 til 3 000 dollar i løpet av en periode på to år.