- Blackberry blir oversett
Snart lanseres Blackberrys nye toppmodell, men etter Iphone-lanseringen vil den gå mange hus forbi her til lands.
Et raskt nyhetssøk i Sesam, gir 4 475 treff på søkeordet "Iphone". Søker du på "Blackberry", får du bare 828 treff.
- Apple er flinke på pr, smiler pressetalsmann for Blackberry-distributøren Trigcom, Tom Bøe.
- Kanskje flinkere på det, enn på å lage telefoner. Men det er klart, man får den oppmerksomheten man fortjener.
- I så fall fortjener ikke dere så mye oppmerksomhet?
- Vi mener jo Blackberry er en bedre telefon. Så vi kunne absolutt fått mer oppmerksomhet enn vi får.
Trigcom er med sine 30 ansatte én av to leverandører av Blackberry i Norge. Det meste av Trigcoms salg gjøres direkte mot bedriftsmarkedet, i tillegg til litt salg over disk i butikken til privatpersoner. På verdensbasis er 60 prosent av brukerne i bedriftsmarkedet, og det er dette markedet telefonene har konsentrert seg om fra begynnelsen av.
LES OGSÅ: Blackberry vs. Windows Mobile
Men med all oppmerksomheten slike smarttelefoner har fått i det siste, og da mest av alt all hypen rundt Iphone, har privatmarkedet vokst raskt: 40 prosent nå, 29 prosent i fjor. I nord-Amerika har den kanadiske telefonen en suksess, og den har fått kallenavnet "Crackberry", ettersom man visstnok lett kan bli avhengig av epost-funksjonaliteten i telefonene.
500 bedrifter
- Denne nye modellen, Blackberry Bold, er den første telefonen som har alle de nyeste funksjonene i samme telefon. Den vil nok slå ann også hos privatpersoner, tror produktdirektør Hans Petter Brynildsen i Trigcom, som ikke kan gi noen eksakt dato på når den blir sluppet i Norge.
Han viser fram en sort telefon med fullt QWERTY-tastatur; funksjonen som har blitt selve varemerket på Blackberry. Den nye telefonen har alle moteordene innenfor sin plastikkropp: Turbo-3g, wi-fi, gps, kamera med to megapiksler, Bluetooth, tredjeparts applikasjoner og mediaspiller.
Blackberry-telefonenes funksjonalitet baserer seg på at de er koblet opp mot en egen server, som gjør bruken av diverse netttjenester og epost enklere og raskere. Alt laster ned på telefonen, går gjennom denne serveren. Serveren sjekker eposten din og sender telefonen ny post i dèt den kommer. Serveren kan også komprimere epost og vedlegg.
Går du inn på cw.no, lastes siden først inn på serveren, som igjen sender deg en nedskalert versjon. Dette gjør datatrafikken raskere og billigere, og det gjør at batterilevetiden blir lenger. Teknologien gjør også at telefonen enklere kan brukes i bedriftsammenheng. Det er utviklet tjenester som gjør at brukeren kan benytte SAP (beta), Lotus Notes, Microsoft Outlook, Novell Groupwise og så videre.
En bedrift kan dessuten administrere alle telefonene til sine ansatte via server-løsningen. Det kan for eksempel være å legge til applikasjoner, eller justere sikkerhetsnivåer. Det er med andre ord en telefon som satser på bedriftsmarkedet.
BLACKBERRY: Dette er Blackberrys nyeste modell. Blackberry Bold har alle de nyeste funksjonene, og antas å ta en bit av det private markedet |
LES OGSÅ: Blackberry hjelper SAP
Hvor mange Blackberry-telefoner det finnes I Norge, vil ikke Trigcom ut med. Med de har solgt løsninger til 500 bedrifter. Og Bøe tror det kan bli flere.
Suksess?
- Det er krevende å komme inn i markedet som en nykommer. Vi ser mange Windows Mobile-telefoner i bedriftsmarkedet, og mange Iphone'r i privatmarkedet. Det er en manglende kunnskap om hva Blackberry er for noe, tror Bøe.
- Vi pleier å la bedrifter prøve oss i noen uker, og det er sjeldent de leverer telefonene tilbake, smiler Brynildsen.
LES OGSÅ: Norges sikreste mobiltelefon
- Hvor store vil dere bli i Norge?
- Vi håper at folk vil se fordelene med Blackberry, og målet er å drive lønnsom butikk. Vi jobber hardt for at dette skal bli den suksessen den fortjener å bli, og det er jeg sikker på at vi får til. Vi slipper å lage så mye hype, når vi har et så godt produkt.
Stort marked
Den andre leverandøren av Blackberry her til lands er TDC, som kun selger til foretningsmarkedet. Det er Wizor som leverer løsningene og har kundestøtten, og de opplever noe av det samme som Trigcom.
- Jeg pleier å si at vi tar folk fra kjennskap til kunnskap. Vi har en kjempejobb å gjøre når det gjelder å lære folk å skille en Blackberry fra en vanlig mobiltelefon, forteller daglig leder Morten Holter i Wizor, som skryter av telefonens evne til å integreres i de fleste systemer og bedrifter, samt den høye sikkerheten.
LES OGSÅ: Iphone taper over Blackberry
Wizor oppgir å ha mellom 50 og 100 kunder i Norge, og Holter sier at det begynner å bli "et hyggelig antall". Han begynte tidlig å jobbe for å få Blackberry til Norge. Han har nemlig stor tro på systemet.
- Dette kommer til å bre veldig om seg, det er jo stort i Amerika, sier Holter.
Nå gjenstår det å se om det blir like stort her til lands.
- Markedet øker fort, og Blackberry vil nok ha sin del av dette markedet. Men vi er ennå i en tidlig fase her i Norge.