Ærlig talt, NetCom?
Tusenvis av mennesker er avbildet i en NetCom-annonse. Men teleselskapet har ingen anelse hvem personene egentlig er.
Under slagordet ”Ærlig talt” kjørte NetCom en annonse i Aftenposten med teksten: ”Dette er noen av våre 1,2 millioner kunder. Hadde avisen vært større ville du sikkert kjent igjen mange av dem”.
På bildet i annonsen er det avbildet mange tusen mennesker. Men om det i det hele tatt finnes noen NetCom-kunder blant dem, vites ikke.
Vi ringte NetComs innformasjonsavdeling, av ren nysgjerrighet, for å høre om i alle fall noen av dem faktisk er kunder av teleselskapet.
- Det regner jeg da med. Men dette må jeg få lov til sjekke opp. Nå er det imidlertid ikke så uvanlig at man i reklamesammenheng bruker andre personer enn sine faktiske kunder, sier kommunikasjonskonsulent Ingrid Kristensen i NetCom.
Kristensen ringer raskt tilbake og kan fortelle at personene avbildet er hentet fra reklamebyråets egen database.
- Bildet er ment for å illustrere noen av våre kunder, og det syns jeg er greit i forhold til at ingen på bildet kan identifiseres, sier hun.
- Så det kan altså ha lurt seg inn noen Telenor-kunder i forsamlingen?
- He he, det er mulig.
- Men vet dere om det finnes noen NetCom-kunder i det hele tatt blant personene på bildet?
- Nå er en tredjedel av befolkningen kunder hos NetCom. Er bildene av nordmenn, er i alle fall sjansen stor, sier Kristensen.