PSI kjøper rekvisita

PSI Group kjøper Systemedia, og styrker seg i ettermarkedet til detaljhandel.

Publisert Sist oppdatert

PSI Group har i dag signert en avtale om overtakelse av all forretningsmessig virksomhet tilknyttet Systemedia. Selskapet har mer enn 50 års fartstid fra ettermarkedet til detaljhandelen i Norden og Baltikum, basert på leveranse av blant annet tonere, etiketter, rekvisita og kassaruller. Systemedia vil omsette for 24 millioner kroner og levere et EBIT-resultat på 2,4 millioner i år, heter det i en børsmelding fra PSI.

- Ettermarkedet er strategisk og forretningsmessig viktig for PSI, og hvor vi har sterk vekst og leverer solide driftsmarginer. Samtidig muliggjør dette ytterligere vekst - også utenfor

PSIs eksisterende kjernemarkeder i Skandinavia - da Systemedias virksomhet er forankret rundt gode og langvarige kunderelasjoner både i Norden og Baltikum, sier Jørgen Waaler, konsernsjef i PSI.

LES OGSÅ: Rekordkvartal for PSI

Systemedia selger en egen serie med toner, blekk, rengjøringsprodukter og fotopapir markedsført under navnet Nordic brand. Disse rettighetene samt alle øvrige verdier, rettigheter, agenturer, kundemasse og medarbeidere overtas av PSI som en del av avtalen. Overtakelsen beregnes skje i løpet av januar 2008.

Virksomhetsovertakelsen organiseres som et såkalt innmatkjøp og kjøpesummen er åtte millioner kroner, med tillegg av varelager. Samtidig er det identifisert synergieffekter som beregnes til 1,2 millioner i året.

- Som markedsledende tilbyder av alt fra etiketter til annen rekvisita til retailbransjen ser vi store synergier og betydelige vekstmuligheter forbundet med overtakelsen av virksomheten tilknyttet Systemedia, mener Waaler.

Systemedia inngår i dag i EDT AS som eies av Point, et selskap som utvikler og leverer løsninger for betalingsterminaler og utstyr for sikker elektronisk transaksjonsbehandling.