Platebransjens nettsatsing i stampe

Apples iTunes, Microsoft, HP, Pepsi og Coca Cola er med på å fremme lovlig nedlasting av musikk over internett i USA. I Norge og resten av Europa er diskusjonen om hvem som skal ha størst del av kaken det mest fremtredende.

Publisert Sist oppdatert
I USA har man klarert rettighetene og fordelingen av inntektene ved salg av musikk over internett. I Norge og Europa hindres gode løsninger for de som ønsker hederlig og redelig å betale for musikk over internett, av uenighet mellom plateselskapene og de andre rettighetshaverne.

-- Ingen tørr å selge musikk over internett for så å gjøre opp regningen etterpå, sier Sæmund Fiskvik som er administrerende direktør i Ifpi ) plateselskapenes interesseorganisasjon før han fortsetter:

-- Det virker som opphavrettighetshaverne vil ha en større del av inntektene enn de har på plast. Og det har gjort at forhandlingene står i stampe.

Mange parter

Inger Elise Mey er juridisk konsulent i TONO som forvalter opphavsrettighetene for komponister og tekstforfattere. Hun har en litt annen forklaring på hvorfor det ikke finnes noen gode løsninger for å laste ned lovlig nettmusikk i Norge.

-- For oss er det viktig å dra opp prinsipper fra den analoge verden. Rettighetshaverne skal ha betalt. Problemet i Europa er at alle landene har forskjellige organisasjoner og avtaler. Det har gjort det vanskeligere å komme til enighet slik som i USA.

Hun sier videre at de nå jobber intenst med samarbeid over landegrensene, med sine søsterorganisasjoner. Målet er å gi hverandre forvaltningsrettigheter for hverandres artister ) slik at nasjonale og internasjonale avtaler lettere vil kunne inngås.

Inger Elise Mey fremhever musikkonline.no hvor man i dag kan laste ned musikk lovlig, som et argument for at det skjer noe med musikk også i Norge på internett. Men her er det kun norsk musikk fra uavhengige plateselskaper som selges, og da er det straks lettere å enes.

Fiskvik og Mey er enige om at avtaler og dermed muligheter for å laste ned et betydelig mer variert utvalg av både norske og internasjonale artister, vil komme innen noen måneder. Hvordan det i praksis vil gjøre, se det er ikke helt klart.

Avventende bransje

Lena Midveit som er sjef for BMG Norge sier at hun ikke kjenner til noen felles tiltak fra platebransjen om salg av musikk over internett i Norge.

-- Vi er nok litt avventende nå, sier hun.

Midtveit sier videre at nettstrategien i stor grad legges internasjonalt fra New York og London. Og at morselskapet Bertalsmann kjøp av Napster viste vilje til å satse på nettet.

-- Nå gikk vel kanskje Napsterkjøpet helt etter planen?

-- Nei, men tanken var god, ved at man ønsket seg en bra plattform for å kunne distribuere musikken online. Det var et proaktivt trekk med konseptet: 8click to music8.

-- Nettstrategien er en kontinuerlig diskusjon og viljen til en satsing i Norge og Europa er tilstede. Men det er en del kompliserende faktorer som går på rettigheter, som gjør det hele forsinket, sier Midveit.

Hos den norske avdelingen av Sony Music, som for øvrig skal fusjonere med BMG, mener de at de tekniske løsningene også bremser utviklingen.

-- Dette er ting vi holder på med, men det er den tekniske bitene som henger. I tillegg til at forholdet til artistene gjør det vanskelig, sier markedsdirektør i Sony Music, Ditlef Jacobsen.

Kryptering

Jacobsen sier at en urskog av forskjellige konsepter gjør det svært komplisert, blant annet i forhold til nødvendig kryptering av åndsverkene for å unngå ytterligere ukontrollert distribusjon. Markedsdirektøren mener imidlertid at det nå snart vil skje noe.

-- Jeg tror vi i løpet av dette året vil se interessante løsninger også i Norge. Men det blir ikke noen egen Sony Music web, eller eget for noen av de andre plateselskapene. Da har jeg mer tro på lignende løsninger i Europa som i USA, hvor selskaper som Pepsi, Coca Cola og McDonalds osv. blir distribusjonskanaler.

Heineken har eksempelvis lansert en pakke der du får kjøpt en 8tolv pack8 med øl pluss gratis nedlasting av noen sanger på internett, sier Ditlef Jacobsen.

Med tanke på at cd-salget faller og at det i følge analyseselskapet Jupiter lastes ned 700 millioner sanger ned fra Kazaa hver dag, haster det for plateselskapene å hoste opp en internettstrategi.

) Vi får ikke stoppet piratkopieringen 100 prosent. Men erfaringer fra USA med iTunes har vist at et brukervennlig bra system og god kvalitet får frem betalingsviljen hos folk, sier Jacobsen og fortsetter:

) At det har tatt lang tid tror jeg skyldes at eventuelle feilskjær får store konsekvenser. Frykten har rett og slett vært konserverende for utviklingen.

Stusselig norsk satsning

Det eneste snev av norsk musikksatsing på internett er altså musikkonline.no, men den har ikke vært noen umiddelbar suksess bortsett fra når musikken var gratis i en periode før jul i fjor.

-- Den har vel ikke akkurat tatt av, nei, sier Sæmund Fiskvik i Ifpi.

Han peker på at all satsing på nett ikke automatisk bli noen suksess.

-- Vi vet rett og slett ikke hvordan vi skal gjennomføre en bred nettbutikk. Plateselskapene kan ikke gå sammen å lage en tjeneste uten å fremstå som et kartell. Vi er avhengig av partnere som står for distribusjonen, sier Fiskvik.