NYHETER:

MINKER: Ikke godt å si om en nedgang i vekst fra tolv til tre prosent årlig kan tolkes som fallende popularitet, men noen mener det. (Foto: Unsplash)

Tiktoks popularitet daler

Selv om Tiktok var den mest nedlastede appen globalt i 2023, har denne trenden endret seg.

Publisert Sist oppdatert

Nye data fra markedsundersøkelsesfirmaet Sensor Tower viser at Tiktoks vekst har begynt å avta. Det skriver TechCrunch.

I løpet av 2022 så Tiktok en gjennomsnittlig årlig vekst på 12 prosent i antall månedlige aktive brukere per kvartal. Dette tallet falt imidlertid til tre prosent årlig per kvartal i løpet av 2023.

Spekulasjonene er at dette kan tilskrives appens satsing på e-handel via Tiktok Shop. Tiktok begynte å teste Shop-funksjonen i USA i november 2022, og testene ble utvidet tidlig i 2023 med tilkobling av flere merker.

Selv om butikken først «offisielt» ble lansert i september 2023, var det en del av en større innsats for å oversette Tiktok-videoenes innflytelse til reelt salg.

Tiktok Shop har møtt kritikk fra noen brukere som mener at plattformen har blitt overfylt med annonser, og det er debatt på internett om Tiktok Shop har "ødelagt" appen. Kritikken går blant annet på at appen nå er preget av at brukere markedsfører billige produkter, noe som skaper en opplevelse av at Tiktok har blitt en «annonsefylt ødemark».