Coop delte ut personnumre
Coop overleverte personopplysninger om 200 000 medlemmer til kredittkortselskap. Datatilsynet frykter identitetstyveri.
I en annonsekampanje i regi Coop fikk 200 000 medlemmer tilbud om et kredittkort fra samarbeidspartneren Entercard med kreditt på 30 000 kroner. Entercard hadde på forhånd kredittsjekket disse medlemmene etter å ha fått overlevert personopplysninger fra Coop, skriver Dagens Næringsliv.
LES OGSÅ: Kortsvindel på Vestlandet
Nå reagerer direktør i Datatilsynet, Georg Apenes, på praksisen med bruk av fødselsnumre i markedsføringssammenheng.
- Det har vi aldri likt. Jeg har inntrykk av at det blir mer og mer interessant å bruke som en innfallsport, sier han til DN, og peker på at slik spredning av personnumre kan brukes til identitetstyveri. Markedsføring av kredittkort er ikke god nok grunn til å utlevere denne typen informasjon, mener tilsynet.
LES OGSÅ: Mistet 4,5 millioner kundekontoer
Informasjonssjef Bjørn V. Kløvstad ved Coop sier at han angrer på fremgangsmåten, og innrømmer at fødselsnumrene aldri burde blitt utlevert til Entercard.
Også Halden Sparebank 1 og LO, som begge samarbeider med Entercard, er i Datatilsynets søkelys etter lignende praksis.