Slik flytter de på betong-it
Å kombinere betong med tynne klienter er en utfordrende øvelse.
PÅ ARBEIDSPLASSEN: Alle kjenner de røde byggebrakkene. De står oppstilt ved siden av byggeplasser, med store firmaskilt på siden. De er ikke akkurat vakre, men for noen er dette arbeidsplassen.
- Ja, her skal jeg jobbe hver dag i to år, sier Sonja Bødker.
Hun er prosjektsekretær i Peab, og har ansvar for å holde styr på all dokumentasjon knyttet til ansatte, materialer og underleverandører. Da blir det mange mapper på serveren. Byggeplassen er på Bekkestua i Oslo, hvor 50 luksusleiligheter bygges opp på tre lag med parkeringsplasser. Det er rundt 70 arbeidere som jobber på byggeplassen. Hele prosjektet tar to år å ferdigstille. Derfor må Bødker ha en god arbeidsplass.
- Vi har det meste av prosjektansvaret utplassert på byggeplassen, forteller it-sjef Morten Halvorsen.
På Peabs hovedkontor, i de gamle lokalene til Overkommandoen i Oslo, må han og resten av it-avdelingen gi støtte til de 450 pc-brukerne i den norske delen av selskapet. De fleste jobber på lokasjon.
- Du kan si at en av våre viktigste utfordringer er å følge opp alle byggeplasser. Det er krav til datakommunikasjon på alle prosjekter.
For hvert nye prosjekt utplasseres det mellom to og 30 ansatte med pc-utstyr. Med en gang en kontrakt er undertegnet, starter prosessen.
- Det er som å flytte en mellomstor bedrift, sier Halvorsen.
Trenger kontakt med verden.
Det vanskeligste er å få datalinjene på plass. Vanligvis har nye nettoppkoblinger en ventetid på mellom fire og seks uker. Så lenge har ikke Peab råd til å vente.
- Vi tjener våre penger ute på bygg- og anleggsplassene. Slike ventetider er for oss en katastrofe. Men vi kan kjøpe oss frem i køen, det koster oss omtrent det dobbelte, sier Halvorsen.
Teleoperatørene omtaler aktører innen bygg og anlegg som sine verste kunder. De vil fort ha linjer både her og der, og kan ikke alltid overholde rammene til bindingstid. I og rundt Oslo går det bra, men på mange andre steder kan det være krevende. For et prosjekt med 10-20 brukere trenger Peab linjer på minst åtte megabit i sekundet.
- Samtidig sier de vi at er de beste kundene, fordi de lærer mest av oss, smiler Halvorsen.
For Peab vil den trådløse utviklingen løse mange problemer. Men det ligger et stykke inn i fremtiden. Foreløpig er 3G-løsninger for ustabile til å brukes på kritiske virksomhetssystemer. Byggeprosjekter som på Lysaker stasjon, Kolbotn torg eller Bekkestua T-banestasjon er i hundremillioners-klassen. Da kan man ikke konkurrere om kapasiteten med fjortiser som laster ned spill.
- Vi bruker alle former for kommunikasjon. Adsl, fiber, eller lmds (Local Multipoint Distribution Service). Hvis vi ikke har noe annet kan vi bruke en punkt-til-punkt-forbindelse, hvor datasignalene skytes fra et punkt til et annet. Det koster mer, men våre medarbeidere er avhengige av å ha gode linjer. Vi bruker også Citrix terminalserver Det gjør det hele enklere, sier Halvorsen.
Les mer på neste side!