Cisco lager media-OS
Entertainment Operating System heter Ciscos satsing på underholdning og nettsamfunn.
EOS skal selges som en tjeneste (software as a service) til medieselskaper, og vil være på markedet i løpet av 2008, sa Dan Scheinman, selskapets sjef for medieløsninger, på Ciscos årlige analytikerkonferanse C-Scape.
Kostnaden på operativsystemet ble ikke offentliggjort, men programvaren skal finansieres gjennom annonsedeling med medieselskapene.
Cisco has allerede begynt å samarbeide med Nascar.com og NHL.com om konseptet.
- En nettsamfunnsside for sangeren Kid Rock fikk 20 000 besøkende i november og demonstrerte hvordan NHL kan bli en musikkleverandør og ikke bare konsentrere seg om hockey, sa Scheinman.
Siden om Kid Rock ble bygget på NHL.com ved hjelp av en alfaversjon av Ciscos EOS. Som en del plattformen skal Cisco tilby nettsamfunn og målrettet innholdsdistribusjon.
- Konseptet bygger på at innholdet finner deg, ikke at brukeren skal søke blindt etter innholdet, sier Scheinmann.
LES OGSÅ: Er du for kul for Facebook?
IDC-analytiker Wu Zhou spår at Cisco vil møte mange hinder på veien med EOS-satsingen.
- Det er interessant at de velger å satse på dette, men markedet er allerede fullt av medieselskaper som satser på nettsamfunn, som Facebook, Linkedin, iGoogle og andre, sier Zhou til Computerworlds nyhetstjeneste.
Nyheten om satsingen kom helt til slutt i rekken av en rekke presentasjoner på konferansen og ble av den grunn ikke fulgt opp som en større nyhet. Med god grunn, mener IDC-analytikeren.
- Rammene rundt presentasjonen får meg til tro at dette er veldig eksperimentelt fra Ciscos side, sier Zhou.