Tause Facebook-partnere

Få Facebook-partnere ønsker å uttale seg om nettstedets omdiskuterte annonsesystem.

Publisert Sist oppdatert

Da Facebook offentliggjorde sine planer med annonsesystemet Beacon for vel en måned siden, var optimismen stor blant de mer enn 30 organisasjonene som ønsket å implementere systemet på sine nettsider. Blockbuster, Sony Online Entertainment, eBay og The New York Times var bare noen av dem som uttrykte seg positivt til Beacon.

LES OGSÅ: Sporing i Facebook avslørt og dokumentert

I ettertid har systemet fått gjennomgå grunnet tvilsom funksjonalitet rundt innsamling av opplysninger om menneskers surfevaner. De fleste partnerne velger nå å forholde seg tause. Computerworlds nyhetstjeneste har forsøkt å kontakte en rekke Beacon-partnerne via epost og telefon, men det er lite respons å hente.

Blant de få som er villige til å kommentere saken, veksler holdningene fra forsiktig optimisme til dyp skuffelse, skriver nyhetstjenesten. Nettstedet Overstock.com er blant de mest imøtekommende i forhold til implementeringen av Beacon. Ifølge en talsperson fra selskapet har Overstock.com skrudd av systemet, og har satt et minstekrav til oppdatering på personvernfronten før de eventuelt vil begynne å bruke det igjen.

LES OGSÅ: Facebook-sjefen sier unnskyld