Sparer 30 prosent på mobil bedrift

Grossisten Würth konkurrerer på servicegrad og leveringstid. Med mobile løsninger kan selskapet levere en vare en time etter bestilling.

Publisert Sist oppdatert

Würth har investert i en mobil løsning. Inngangsprisen er null kroner, og selskapet sparer gode penger på å legge om telefonsystemet fra fasttelefoni til mobiltelefoni. Tjenestene har blitt bedre. Driftskostnadene er redusert.

- Vi kan med sikkerhet si at vi har spart minst 25-30 prosent på å gå over til Netcom Trådløs bedrift, sier Svein Erik Moen, it-sjef i Würth Norge.

Würth har 250 selgere på veien, og det er viktig at de har oppdatert informasjon til enhver tid. Med et mobil bedriftsløsning har de ansatte tilgang til viktig informasjon uansett hvor de befinner seg. Infrastrukturen dekker hele landet, og de får tilgang til kundeinformasjon direkte i bilen. Selgerne kommuniserer mye til hovedkontoret på mobilen. Med en mobil bedriftsløsning er det gratis å ringe til kollegaene.

- Vi er avhengig av god kommunikasjon med selgerne våre ute, sier Moen.

Høy servicegrad

Selskapet har spart en del penger på å legge om infrastrukturen. Telefonsentraler er dyre i drift, og kabling og telefonservice tok mye tid. Nå skjer alt på GSM-nettet, et nett verken Würth eller andre kunder har noen driftsutgifter med. Men de største gevinstene ligger i økt effektivitet, tilgjengelighet og raskere ekspedering av ordrene. Selskapet har en servicegrad på 98 prosent, og jobber i en bransje hvor konkurransen i stor grad handler om kortest mulig leveringstid og høyest mulig presisjon på leveransene.

- Vi har blitt mer produktive, er mer tilgjengelige og har i tillegg spart penger på å gå mobilt, sier Svein Erik Moen.

Würth er grossist av det meste innen festemateriell og håndverktøy for håndverk- og bilbransjen. Kundene er forhandlere i hele Norge. Tid er et viktig parameter i konkurransen. Alle selgerne har et abonnement med mobilt bredbånd, og kobler seg raskt opp mot mail og kalender på PC-en. Med mobilt bredbånd har Würth også fått fart på logistikken.

- En selger som tar imot en ordre i Oslo sentrum klokka ti, får levert varene med god margin til kl 12. Da føler vi at vi er ganske i forsetet, sier Moen.

Mye skyldes en bevisst mobil strategi. Tidligere var man avhengig av å ringe inn til ordrekontoret, noe som stjal mye tid i organisasjonen. Nå bruker man mindre tid på ekspederingen av varene, samtidig som leveransen går minst like fort. Man slipper også dobbeltarbeid med å registrere samme ordre flere ganger i systemet. Ordren registreres direkte hos kunden. På en halvtime er varen ferdig pakket, og pakken er vanligvis levert innen halvannen time.

Rask logistikk

Würth har en bevisst strategi rundt mobilitet. Selskapet har allerede kommet et stykke på vei. Nå jobber de med å utvide tilbudet ytterligere.

- Vi har begynt å kjøre en del på PDA (Personal Digital Assistent, red. anm.), og HTC-telefoner med pushmail. Vi vurderer fortløpende hvordan vi kan bli enda bedre, og smart bruk av mobile løsninger gir oss mange fordeler, sier Moen.

Selskapet har parallelt investert i et bedre logistikksystem fra SAP. Kombinasjonen av de ulike løsningene har ifølge Würth gitt et langt bedre tilbud til kundene.

- Logistikksystemet og mobile løsninger er med på å opprettholde servicegraden, sier Moen.

Internt bruker selskapet varsling på SMS i forhold til overvåking av systemene.