Ip-telefoni i utakt
Leverandørene av ip-telefoni selger enhetlig kommunikasjon, konvergens og tilstedeværelse. -Hæ? sier kundene.
Unified communications, gjerne kalt samordnet eller enhetlig kommunikasjon på norsk, innebærer kort forklart en integrasjon av telefoni, video, epost og lynmeldinger mot ett grensesnitt. Tilstedeværelse (presence) skal gi bedriften oversikt over ansattes tilgjengelighet på de ulike kommunikasjonsplattformene, og på hvilken enhet de kan kontaktes.
LES KANALBLOGGEN: Enhetlig super-duper-kommunikasjon
- Begreper som unified communications og presence er velkjent hos leverandørene, men det uklart for kundene hva dette egentlig innebærer, sier senioranalytiker Brian Troelsen i IDC til Computerworld.
Han mener leverandørene er altfor langt framme i produktutviklingen i forhold til hvor kundene befinner seg.
- Telefoni er svært sentralt i bedrifter, men man ser fortsatt at flere sluttbrukerne ute i bedriftene fortsatt kjemper med barnesykdommer. Mange får ikke prioritert tale i nettverket, og sliter med ekko og dårlig samtalekvalitet. Leverandørene må få dette i orden før de prøver å selge flere funksjoner og mer spennende løsninger, samtidig som de har en utdanningsoppgave i forhold til å kommunisere hva den nye teknologien betyr for kundene, mener Troelsen.
LES OGSÅ: Dårlig sikring av ip-telefoni
Markedet for bedriftsløsninger innen ip-telefoni la på seg over 30 prosent i 2006, men veksten vil avta i år. Det norske markedet er i likhet med resten av Norden preget av konsolidering på leverandørsiden. Applikasjoner og tjenester vil drive markedet videre, på bekostning av maskinvaresalg, spår IDC i sin årlige rapport om det norske markedet for ip-kommunikasjon.
- Det er et sunnhetstegn at det blir færre aktører i markedet og at veksten nærmer seg et mer modent nivå, tror Troelsen.
Microsofts big bang
Microsofts inntog i ip-telefonimarkedet for bedrifter vil få stor innflytelse nærmest over natten. 16. oktober lanseres Office Communications Server 2007 og Office Communicator 2007 med brask og bram. Nortel er valgt som foretrukket maskinvarepartner, men Microsoft vil trolig inngå en rekke lokale partnerskap for å øke sin utbredelse i markedet.
- Mange småbedrifter har ventet med å investere i ip-telefoni til de ser hva Microsoft kommer med. De fleste mindre virksomheter kjenner til Microsoft, og opplever det som stabilt og at ting virker. Det vil bli et big bang, tror IDC-analytikeren.
LES OGSÅ: Excel-telefoni rett rundt hjørnet
Både kommersielle og gratisversjoner av ip-sentraler basert på åpen kildekode vil dessuten øke i popularitet blant små og mellomstore bedrifter.
- Disse løsningene er ofte rimeligere for bedrifter under 200 ansatte enn de største leverandørenes løsninger. Men skal man spare penger på sikt, må man også tenke support og hvorvidt man selv kan utvikle eller få tak i de applikasjonene man trenger, påpeker Troelsen.
LES LEVERANDØRENES REAKSJONER HER: Innrømmer ip-forvirring